Het klinkt zo goed op papier: een serie van acht afleveringen over acht verschillende nazaten van de Russische tsarenfamilie Romanov; het doet de fantasie op hol slaan. Het verhaal dat een van de dochters Romanov het bloedbad zou hebben overleefd, is vermaard en onuitroeibaar, ondanks dat door recent dna-onderzoek onomstotelijk is vastgesteld dat alle tsarenkinderen destijds zijn vermoord. ‘Er is nog altijd discussie over wie de afstammelingen zijn van de Romanovs en wat er met hen is gebeurd,’ zei schrijver en regisseur Matthew Weiner daarover in Variety. ‘We leven in een tijd waarin mensen op zoek zijn naar een relatie met hun wortels, naar iets wat onthult wie ze zijn. Voor mij is dit een verhaal over wie we zijn, en wie we zeggen te zijn.’
The Romanoffs raakt aan belangrijke eigentijdse thema’s, zoals identiteit, immigratie en culturele diversiteit. Bekend terrein voor de maker van Mad Men, waarin de ware identiteit van Don Draper en de betekenis daarvan in zijn leven, centraal stond.
Met The Romanoffs rekt schrijver en regisseur Matthew Weiner de grenzen van televisie verder op dan ooit tevoren. Met afleveringen zo lang als minispeelfilms van elk een kleine anderhalf uur, waarin telkens een afgerond verhaal wordt verteld met steeds een andere cast, is het nauwelijks nog een serie te noemen. Het budget van zeventig miljoen dollar is besteed aan filmen op locatie in Azië, de VS, Zuid-Amerika en Europa (Parijs en Roemenië) en aan klinkende namen, zoals Isabelle Huppert. De sets zijn weelderig en een uitgekiende postproductie legt een glanzende glazuurlaag over de beelden.