‘Weerzinwekkend, walgelijk en in strijd met onze waarden.’ Toen het Amerikaanse televisienetwerk ABC in mei aankondigde de zeer succesvolle reboot van Roseanne van het scherm te halen, een paar uur na een racistische tweet van hoofdrolspeler Roseanne Barr, werden deze niet mis te verstane woorden daarbij gebruikt. Zelfs in het Trumptijdperk kun je soms te ver gaan op Twitter. Barrs nachtelijke tirade tegen Valerie Jarett, voormalig adviseur van president Obama, bleek de ondergrens voor ABC.
Het stopzetten van Roseanne was een logische maar pijnlijke beslissing van de zender. De reanimatie van de jarentachtigsitcom, inclusief de originele cast, was het grootste kijkcijfersucces van het afgelopen televisieseizoen (al waren recensenten er minder over te spreken). De eerste aflevering, die in maart 2018 werd uitgezonden, trok 17,7 miljoen kijkers in Amerika. De tweede profiteerde van de buzz en trok nog eens een miljoen extra kijkers. Vandaar dat hetzelfde ABC toen alles nog goed was en Barr zich op Twitter voornamelijk bezighield met bizarre samenzweringstheorieën en steunbetuigingen aan president Trump, heel andere woorden gebruikte.
Roseanne nieuw leven inblazen was onderdeel van de zogenaamde Heartland Strategy, een plan dat de zender ontwikkelde nadat Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen had gewonnen. Misschien, zo redeneerde ABC, was de programmering wel te veel op de progressieve kuststaten gericht en werd een groot deel van de (lagere) middenklasse in de rest van het land onvoldoende bediend. ‘We hebben lang gezocht naar een gevarieerd geluid met het oog op mensen met een kleur, mensen met een verschillende religieuze achtergrond en zelfs mensen met een andere kijk op gender,’ zei ABC-topman Channing Dungey in maart dit jaar tegen The New York Times. ‘Ondertussen hadden we alleen veel te weinig oog voor economische diversiteit en andere culturele scheidslijnen in ons eigen land.’