De camera danst over de winkelvloer van het luxe New Yorkse warenhuis B. Altman. Hij tikt de glimmende make-upvitrines aan, draait een pirouette om de uitbundige hoed van een bezoekster, vangt een breed lachende medewerkster midden in een huppel en duikt vervolgens sierlijk de postsluis in om in de kelder bij de synchroon werkende telefonistes van het schakelbord uit te komen.
‘Hoofd tussen je benen en ademhalen,’ zegt een van hen tegen een collega die het even benauwd heeft van de constant rinkelende telefoons, terwijl ze over haar rug wrijft en haar werk overneemt. Ook twee andere dames worden door de perfect gekapte brunette geholpen. Alles zonder dat zij zelf een oproep mist of een kreuk in haar rode rok krijgt. ‘Gosh, you’re amazing,’ verzucht een van de telefoondames uiteindelijk tegen deze collega, Miriam ‘Midge’ Maisel (Rachel Brosnahan).
Het tweede seizoen van The Marvelous Mrs. Maisel, over een welgestelde Joodse huisvrouw in de jaren vijftig die een carrière in stand-upcomedy ambieert, is op dat moment precies twee minuten bezig en alles is op-en-top Mrs. Maisel: de scènes zijn uitvoerig gechoreografeerd. Elk detail klopt. De jarenvijftigjurken dansen uitgelaten. De kleuren spatten van het scherm. En: Mrs. Maisel is geweldig.
Dit laatste vonden ze ook bij de Emmy Awards, het eerste seizoen van de serie van Amy Sherman-Palladino en haar man Dan Palladino werd onlangs met belangrijke tv-prijzen overladen. Erkenning die Sherman-Palladino met haar serie Gilmore Girls nooit kreeg (de enige Emmy ooit was voor make-up, niet direct iets waar het drama over een razendsnel pratend moeder-en-dochterduo om bekendstond).
Dat de Palladino’s met The Marvelous Mrs. Maisel – opnieuw een serie met in rap tempo sprekende mensen – nu wel een groot publiek en erkenning hebben gevonden, komt mede doordat het de juiste serie op het juiste moment is.