Bekende en minder bekende hiphopartiesten vertellen in hun rapteksten en interviews zo regelmatig over criminaliteit dat het verband tussen beide een cliché is geworden. Dat ze zijn opgegroeid in huizen waar de junkies overdag langskwamen om drugs te halen. Dat ze als kleuter struikelden over de drugsnaalden op straat. Dat ze als kind mensen neergeschoten hebben zien worden. Dat ze een strafblad hebben. Dat ze vrienden en familie zijn kwijtgeraakt door geweld, gevangenis, verslaving en prostitutie, ondertussen koketterend met hun op dubieuze wijze verkregen Gucci-sneakers, Rolexen, of Lamborghini’s. Wie rap zegt, zegt drugs, seks en geweld. Toch?
Maar wie goed luistert hoort vaak geen simpele verheerlijking, maar shakespeareaanse worstelingen. Thema’s als loyaliteit, verraad, autonomie, macht, hypocrisie en jaloezie buitelen als jonge honden over elkaar heen. Zo is het ook in de nieuwe hiphopserie Skylines, na Dogs of Berlin en Dark de derde Duitse serie die Netflix produceerde. In deze zesdelige reeks raakt de getalenteerde hiphopproducer Jinn (Edin Hasanovic) verwikkeld in de georganiseerde misdaad van Frankfurt am Main. Het is het ultieme decor voor drama: nergens in Duitsland is de kloof tussen arm en rijk groter dan daar. En werkelijk alles draait in Frankfurt om zaken, van de Deutsche Bank-torens tot op straat.