'The Peaky effect', zo noemen ze het in Birmingham. Dankzij de populaire televisieserie Peaky Blinders zag de een-na-grootste stad van Groot-Brittannië de bezoekersaantallen de afgelopen jaren enorm toenemen. Het leidde in 2018 zelfs tot 42,8 miljoen gasten, een recordaantal. Veel van deze miljoenen zijn zogenaamde ‘schermtoeristen’. Ze laten zich rondleiden door de wijken waar de echte criminelen – want de Peaky Blinders-bende heeft daadwerkelijk bestaan – vanaf 1890 een kleine vier decennia huishielden en bezoeken thema-avonden op de locaties waar de beroemde tv-serie wordt opgenomen.
Maar daarmee houdt het Peaky-effect niet op. Volgens The Guardian is de stijgende trend om baby's ouderwetse Britse voornamen als Arthur en Ada te geven ook toe te schrijven aan het succes van de tv-serie. Ex-voetballer David Beckham lanceert deze maand een op Peaky Blinders geïnspireerde kledinglijn voor mannen, inclusief de platte pet (maar zonder scheermesjes in de voering). Vorige maand vond in Birmingham ook een tweedaags festival om de start van het vijfde seizoen in te luiden en de BBC besloot de nieuwe afleveringen ditmaal primetime aan te bieden op het eerste kanaal in plaats van op BBC 2.
Dat Peaky Blinders na vier seizoenen, het moment waarop de hype vaak is weggeëbd, populairder is dan ooit is in grote mate te danken aan Netflix. De streamingdienst biedt de serie sinds 2014 in meer dan 180 landen aan, waardoor de kijkersaantallen (en de hype) gestaag blijven groeien.