De Amerikaan is een held die vrede brengt, iedere Rus een alcoholistische Amerikahater en elke burger in het Midden-Oosten een potentiële terrorist. Aldus de stoffige clichés die we kennen uit films en series van westerse makelij. Maar tijden veranderen, en percepties ook.
Een voorzichtig kantelpunt zien we in 2012, als Zero Dark Thirty – Kathryn Bigelows politieke thriller over de CIA-klopjacht op Osama Bin Laden – flink wat stof doet opwaaien over het (al dan niet) ophemelen van controversiële verhoormethoden. Volgens de makers is het een waarheidsgetrouwe vertelling, critici noemen het ongegeneerde propaganda voor de CIA. Het debat laat een interessante ontwikkeling zien: de Amerikaanse held die vrede komt brengen naar de rest van de wereld, wordt niet langer gezien als een vanzelfsprekendheid.
Nu de spanningen in de ‘echte’ wereld terug zijn van nooit helemaal weggeweest, is het interessant om te kijken naar de positie van de Amerikaanse held op het serietoneel anno 2020. Dit doen we aan de hand van het slotseizoen van een oudgediende in het genre én twee relatief nieuwe actieseries rond CIA-agenten.