'We zijn niet vrij in wat we doen, omdat we niet vrij zijn in wat we willen.' Weinig is duidelijk in Dark, maar als iets de serie definieert, is het de filosofische opvatting dat de lotsbestemming van de mens vaststaat. Vrije wil is een illusie.
De serie ging in 2017 in première als eerste Duitstalige Netflix Original. Een uiterst grimmige (en prijzige) sciencefictionserie, die meer dan eens werd vergeleken met Stranger Things. Begrijpelijk wel: de verwijzingen naar de jaren tachtig, Stephen King en Back to the Future zijn talrijk. Maar Dark was te eigengereid en ingewikkeld om zomaar onder dezelfde noemer te kunnen worden geschaard.
Plaats van handeling is het Duitse stadje Winden, waar het altijd lijkt te regenen. Belangrijkste protagonist van de serie is tiener Jonas, wiens vader aan het begin van de eerste aflevering zelfmoord pleegt. Als Jonas met vrienden het bos intrekt, op zoek naar drugs, vindt er een vreemd incident plaats, waarna een andere jongen uit de groep spoorloos verdwijnt. Dit is niet voor het eerst: 33 jaar eerder verdwenen er ook al twee kinderen uit Winden. Die zaak is nooit opgelost. Jonas voelt zich schuldig over de verdwijning en gaat op onderzoek uit, waarna hij stuit op dieperliggende mysteries die schuilgaan onder het stadje.
Tot zover de meer conventionele plotontwikkelingen, want vanaf dat punt vallen er óók dode vogels uit de lucht, bevinden we ons in een sinistere kerncentrale en dwalen we door grimmige gangenstelsels. En er zijn wormgaten, meerdere tijdlijnen én een sekteachtig gezelschap. Op een gegeven moment is er zelfs sprake van incest, en, oh ja, op de achtergrond loert ook nog de Apocalyps.