Het derde (en laatste) seizoen van Klem is amper anderhalve aflevering onderweg of alle hoofdpersonages zijn alweer hopeloos verstrikt geraakt in een web van problemen. Zoals een van hen verzucht: ‘Het is een wespennest in een beerput in een krokodillenvijver.’
Dit is onmiskenbaar het stempel van regisseur en scenarioschrijver Frank Ketelaar. Hij schreef films als In Oranje, Publieke werken, en Bloed, zweet en tranen, en miniseries als De prooi en Bij ons in de Jordaan. Maar de noemenswaardigste titels op zijn cv zijn zonder meer de mede door hem ontwikkelde dramaseries Vuurzee (2005-2009), Overspel (2013-2015) en Klem (2017-2020).
Je zou Ketelaar met een beetje fantasie inmiddels een showrunner naar Amerikaans model kunnen noemen: een hoofdschrijver annex regisseur die eindverantwoordelijk is voor de creatieve koers van een serie. Nog niet zo gebruikelijk in Nederland, waar regisseurs en scenaristen vaker los van elkaar werken en eindverantwoordelijkheid meestal door meerdere personen wordt gedragen.
Ketelaar nam de touwtjes in de loop van zijn loopbaan echter steeds steviger in handen. Tegen Trouw zei hij in 2017: ‘Waar de beste acteurs spelen wat er staat, komen de mindere goden bij me om zinnetjes te veranderen. Vroeger, toen ik wat minder ervaren was, vond ik dat prima. Daar kreeg ik altijd spijt van. Het klopt dan net niet, het wordt minder strak. Tegenwoordig wil ik toch echt graag dat de acteurs de door mij geschreven zinnen uitspreken. Om erboven op te kunnen zitten, regisseer ik mijn series daarom ook. Niet alle afleveringen, maar ik ben uiteindelijk wel de hoofdpiet.’