‘Interessant maar niet relevant,’ zo typeerde schrijver, journalist en televisiemaker David Simon (The Wire, Treme, The Deuce) Philip Roths boek The Plot Against America (2004) nadat hij het voor het eerst had gelezen. Toen een producent hem rond de herverkiezing van president Obama benaderde of hij een miniserie wilde maken van de roman, waarin niet Franklin D. Roosevelt, maar populist en Hitler-sympathisant Charles Lindbergh in 1940 de presidentsverkiezingen wint, bedankte hij dan ook vriendelijk.
Of vriendelijk, het ging op z’n David Simons – hij werd niet voor niets ooit de kwaadste man in de televisiewereld genoemd. In 2018 werd hij tijdelijk verbannen van Twitter, omdat hij tijdens een hoogoplopende discussie over opgepakte migrantenkinderen aan de grens zijn tegenstander een ‘dood door steenpuisten’ had toegewenst. Dus dat klonk zo: ‘Je bent gestoord. Het gaat juist de andere kant op met het land. Het boek is een leuk artefact, maar waarom zou iemand deze serie willen maken?’
Maar vier jaar later, na de verkiezingen van 2016, was alles anders. Toen was het Simon die zijn HBO-bazen aanmoedigde de rechten van Philip Roths roman te kopen. Als het niet voor hem was, dan voor iemand anders. Dit keer waren zij het die twijfels hadden. Series als The Man in the High Castle en The Handmaid’s Tale lieten ook al een dystopisch Amerika zien waarin bepaalde bevolkingsgroepen werden onderdrukt en ze vroegen zich af of er wel behoefte was aan nog zo’n verhaal. Maar hij hield vol en twee jaar later werd de miniserie, van de hand van Simon en zijn Wire-collega Ed Burns, officieel aangekondigd voor 2020.