Je leest dit artikel uit de VPRO Gids gratis op VPRO Cinema. Wil je meer lezen over oa documentaires, podcasts en boeken? Neem dan een digitaal abonnement.
In A Very British Scandal speelt Claire Foy een hertogin wier scheiding uitmondde in een enorm schandaal in de roddelpers.
cadeautje
Het was een van de geruchtmakendste tabloidschandalen van de jaren zestig: de vechtscheiding tussen Ian en Margaret Campbell, ook wel bekend als de hertog en hertogin van Argyll. Vlak na de breuk met haar eerste man valt Margaret (Claire Foy uit The Crown) als een blok voor de welgestelde Ian (Paul Bettany uit WandaVision). Ze treden vrij snel in het huwelijk, maar het kersverse bruidspaar kukelt bijna net zo snel weer het spreekwoordelijke ravijn in. Ian vermoedt al langer dat zijn vrouw vreemdgaat, en vindt uiteindelijk zeer expliciete polaroidfoto’s tussen haar spullen.
Hun breuk bleek aanleiding voor een maandenlange stroom aan smeuïge berichtgeving in de Britse roddelpers. De scheiding mondde immers uit in een pijnlijk gevecht in de rechtbank, waarbij Ian de expliciete foto’s én een lijst met mogelijke bedpartners deelde met de hele wereld. De rechter sprak schande van Margarets ‘walgelijke seksuele activiteiten’ en haar ‘immorele houding’ ten opzichte van het huwelijk.
De driedelige serie treedt daarmee in de voetsporen van A Very English Scandal (2018), de serie waarin Hugh Grant politicus Jeremy Thorpe speelde, die er in het geheim affaires met jonge mannen op na hield. Omdat homoseksualiteit in zijn tijd nog een schandaal was in Groot-Brittannië, leidde ‘de affaire-Thorpe’ óók tot een geruchtmakende rechtszaak waar de roddelpers van smulde.
In A Very British Scandal ligt de nadruk nog meer op de schade die dit soort breed uitgemeten schandalen kunnen berokkenen. Schrijver Sarah Phelps liet zich daarbij onder meer inspireren door het heden, vertelde ze onlangs aan Harper’s Bazaar. Daarbij dacht ze onder meer aan de voortdurende lastercampagne en misogynie richting Meghan Markle. Phelps wil met de serie daarom vooral sympathie opwekken voor vrijgevochten vrouwen die in het oog van de storm hun eigen weg kiezen. Phelps: ‘Margaret had het lef om te weigeren wat andere vrouwen en aristocraten van haar verlangden: je mond houden en alle ellende achter de voordeur houden. Maar ze ging er gewoon voor, zonder stilletjes van het toneel te verdwijnen. Dat bewonder ik.’