Je leest dit artikel uit de VPRO Gids gratis op VPRO Cinema. Wil je meer lezen over oa documentaires, podcasts en boeken? Neem dan een digitaal abonnement.
In de BBC-serie The Nest wil een welgesteld echtpaar zo graag een kind dat ze hun laatste hoop vestigen op de 18-jarige Kaya, die aanbiedt om hun kind te dragen. Alleen blijkt de tiener onstabieler dan verwacht.
cadeautje
Een onvervulde kinderwens kan ethische grenzen doen vervagen en normaal redelijke en intelligente mensen onverstandige dingen laten doen. Althans, als we scriptschrijvers moeten geloven die dit ‘feit’ regelmatig als uitgangspunt voor hun films en series gebruiken. Zo ook de makers van BBC’s The Nest. Al is de uitwerking niet cliché.
Centraal staan Emily (Sophie Rundle) en Dan (Martin Compston), een welgesteld echtpaar met een prachtig huis aan een loch even buiten Glasgow, succesvolle carrières en genoeg geld om te kopen wat ze willen. Maar na meerdere IVF-behandelingen en traumatische miskramen blijft één ding buiten bereik: een kind. Tot Emily op straat tegen een tiener met een duister verleden aanbotst. Letterlijk.
Al in de eerste minuten schiet de achttienjarige Kaya (Mirren Mack) voor de zwarte Range Rover van Emily. Als die laatste geschrokken uitstapt om het meisje te helpen, pakt deze een rondslingerende wijnfles op om een man die achter haar aan komt af te schrikken. De man is Kaya’s maatschappelijk werker, maar dat weet Emily niet dus besluit ze – begrijpelijk – het meisje in veiligheid te brengen. Na een paar straten stapt Kaya uit de Range Rover, maar niet voordat ze stiekem een visitekaartje heeft meegepakt.
Als Kaya een dag later naar het ziekenhuis gaat voor haar inmiddels opgezwollen knie, kruisen hun wegen elkaar weer. Hier leunt scriptschrijver Nicole Taylor wellicht iets te veel op het toeval om helemaal geloofwaardig te blijven, al ontwikkelt het verhaal zich zo rap dat dit snel is vergeten. In het ziekenhuis werkt namelijk Emily’s schoonzus, en die krijgt in Kaya’s bijzijn een miskraam. Waarop de tiener ontdekt dat de schoonzus het embryo van Emily en haar man Dan droeg. Een dag later biedt Kaya haar eigen baarmoeder aan. Een wanhopige Emily besluit hierop in te gaan. Geen goed idee natuurlijk. Toch heeft de vijfdelige serie genoeg lagen en wendingen om het geheel fris en bovenal spannend te houden. Daarnaast gaat actrice Mack zo behendig van een onzekere, gepijnigde tiener naar akelig manipulatief en berekenend dat je begrijpt waarom Emily’s gevoel zegt dat ze het meisje moet helpen terwijl Dan haar liever het huis uit wil gooien.
In Groot-Brittannië werd de serie in de lente uitgezonden, waarna een aanzienlijk deel van de tv-kijkers riep om een tweede seizoen. Schrijver Taylor heeft al aangegeven dat het verhaal wat haar betreft af is.