Welke series zijn dit het afgelopen jaar (onterecht) onderbelicht gebleven? Onze serie-experts Anke Meijer en Alex Mazereeuw tippen hun persoonlijke favorieten onder de series die de top tien van de verkiezing niet haalden.

De Joodse Raad werd door de bezoekers van VPRO Cinema verkozen tot 'beste serie van 2024', gevolgd door Baby Reindeer en The Bear. Hieronder nog tien fantastische series die de top 10 niet haalden, maar wel zeer de moeite waard zijn.

Somebody Somewhere

(#18 in de uitslag)

Een titel die eigenlijk ver bovenaan eenieders jaarlijstje zou moeten staan, maar helaas - ondanks drie ijzersterke seizoenen – nog steeds door veel te weinig mensen is ontdekt. Vandaar dat HBO Max besloot dat het derde seizoen het laatste is, tot grote teleurstelling van iedereen die wel keek. Somebody Somewhere gaat over Sam (Bridgett Everett) die na het verlies van een zus haar leven opnieuw zin en vorm probeert te geven en zichzelf terugvindt bij een groepje eigenzinnige outcasts in het kleine plaatsje Manhattan in Kansas. De Amerikaanse serie had waarschijnlijk een fractie van het budget van de gemiddelde titel die de top 10 wel haalde, maar wist alsnog iets onvergetelijks en diep ontroerends neer te zetten. Met een fenomenale cast en personages die je voor altijd in je hart sluit.
(Anke Meijer)

Somebody Somewhere is te zien op HBO Max

Hacks

(#27 in de uitslag)

Deze tragikomedie over de onstuimige samenwerking tussen gecancelde jonge comedyschrijver Ava (Hannah Einbinder) en afgedankte comédienne Deborah (Jean Smart) bleef ook in het derde seizoen een van de grappigste, slimste series van dit moment. In de derde reeks is Deborah terug aan de comedytop, en heeft ze haar samenwerking met Ava beëindigd. Maar zoals dat vaker gaat met rommelige, maar productieve relaties, komen de twee natúúrlijk gewoon weer samen om toe te werken naar een nieuw groot doel: een eigen late night-show voor Deborah. Hacks drijft op de slimme scripts, maar toch vooral op de onfeilbare chemie tussen Einbinder en Smart, het fijnste serieduo van de laatste jaren. 
(Alex Mazereeuw)   

Hacks is te streamen op HBO Max

Say Nothing

(#28 in de uitslag)

Een enerverende verfilming van Patrick Radden Keefe’s indrukwekkende non-fictieboek over de Troubles. De serie koos er slim voor om niet alles te willen uitleggen van dat vreselijk ingewikkelde conflict, maar juist de focus op een handjevol mensen te leggen wiens levens volledig werden gevormd door de tijd en de omgeving waarin ze opgroeiden. Say Nothing weet daarnaast effectief de opwinding van een gewelddadige opstand neer te zetten, zeker bij jonge mensen die nog denken dat ze de wereld kunnen veranderen. Dat je je hierdoor haast laat meeslepen in hun missie, maakt het uiteindelijk een confronterende kijkervaring. Zeker wanneer er onschuldige slachtoffers vallen. Met uitmuntend acteerwerk van Lola Petticrew en Maxine Peake in een gedeelde hoofdrol, al is de hele cast – waaronder Anthony Boyle die dit jaar sowieso iedere serie stal waarin hij speelde – uiterst sterk.
(Anke Meijer)

Say Nothing is te zien op Disney+

Industry

(#29 in de uitslag)

Eeuwig zonde, dat series tegenwoordig vaak al na één seizoen worden stopgezet als iets niet meteen een hit wordt. Soms heeft een serie nu eenmaal tijd nodig, en dat zagen we de afgelopen jaren het sterkst bij HBO-serie Industry. Want het duurde even, voordat deze serie over de door en door giftige financiële wereld in Londen echt onderscheidend werd. Maar in het briljante derde seizoen kwam alles op voortreffelijke wijze samen: op hun weg naar meer macht, geld en invloed glijden de hoofdrolspelers steeds verder af. Tussendoor zijn er slimme bespiegelingen op zaken als afkomst, klasse en moreel verval. Glansrol voor Ken Leung als veteraan Eric, die continu moet vechten en verraden om aan de top te blijven. 
(Alex Mazereeuw)

Industry is te zien op HBO Max

Silo

(#34 in de uitslag)

Het was aan het begin van het tweede seizoen van deze meeslepende sciencefictionserie toch even de vraag: hoe lang zou Silo – over een nabije toekomst waarin de laatste overlevenden op een onleefbare planeet samenleven in een grote ondergrondse bunker – nog spannend blijven? Want ja, nu een van de hoofdpersonages buiten die bunker trad, leken veel vragen ineens te worden beantwoord. Paniek om niets natuurlijk, want Silo heeft nog altijd meer dan genoeg verrassingen in petto, en kan vertrouwen op een voortreffelijke cast (met hoofdrollen voor onder meer Rebecca Ferguson en Tim Robbins). Extra goed nieuws: seizoen drie én vier zijn inmiddels besteld. 
(Alex Mazereeuw)

Silo is te zien op Apple TV+

Rivals

(#45 in de uitslag)

Misschien wel de meest vermakelijke serie van het hele seriejaar. Rivals is over de top, Brits, door en door eighties en ongegeneerd campy. Alleen al in de eerste aflevering bereiken twee mensen een hoogtepunt in het toilet van de Concorde én wordt er een naakt potje tennis gespeeld. De serie is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jilly Cooper uit 1988 uit haar zeer geliefde, nog steeds lopende Rutshire Chronicles-boekenreeks die allemaal draaien om de schandalen, het eindeloze overspel en gekonkel waarmee de leden van de Britse bovenklasse in het fictieve graafschap Rutshire in de idyllische Cotswolds-regio zich bezigen. Met heerlijke rollen van David Tennant, Aidan Turner en Alex Hassell (al is de hele cast uitmuntend), die er zichtbaar lol in hebben. Een serie die vooral precies weet wat het is; goed gemaakte, vreselijk onderhoudende televisie.
(Anke Meijer)

Rivals is te zien op Disney+

The Sixth Commandment

(#55 in de uitslag)

In de kern is dit een true crime-serie, alleen is The Sixth Commandment een vreemde eend in de bijt binnen dit genre. Deze Britse miniserie over twee mensen op leeftijd die – los van elkaar - door een jonge, ogenschijnlijk vriendelijke, vrome student worden gemanipuleerd en verleid, is namelijk nergens sensationeel maar juist integer. Dat terwijl het het waargebeurde verhaal vertelt van een (moord)zaak die in Engeland vooral vetgedrukte krantenkoppen teweegbracht. Maar Sarah Phelps die het scenario schreef, doorspitte een stapel research die tot aan haar wenkbrauwen kwam en legde de focus in het vierdelige drama vooral op de twee slachtoffers, en de mensen die ze waren. Het werd een prachtig menselijke, aangrijpende serie met een uitmuntende Timothy Spall in een hoofdrol.
(Anke Meijer)

The Sixth Commandment is te zien op NPO Plus

Lost Boys & Fairies

(#76 in de uitslag)

Deze serie is tegelijkertijd hartverwarmend als hartverscheurend. Lost Boys and Fairies vertelt het verhaal van Gabriel and Andy, een liefdevol koppel dat samen een kind wil adopteren. Iets dat op televisie vaak een stuk makkelijker gaat dan in de werkelijkheid. Maar niet in deze serie. Schrijver Daf James is ervaringsdeskundige en zette een uiterst realistische versie van dit proces uiteen. Dat is niet het enige haast grensverleggende aan deze show, want de drie prachtige afleveringen zijn daarnaast uitbundig queer (Andy is bijvoorbeeld een prachtige dragartiest) en er wordt een aanzienlijk deel van de tijd Welsh gesproken, een taal die minder dan 1 miljoen mensen begrijpen. Ook opmerkelijk is dat de serie een ongegeneerd groot hart heeft en dat het vooral laat zien dat de meeste mensen in de kern vriendelijk en goed willen zijn. Lost Boys and Fairies geeft je weer wat vertrouwen in de mensheid. Maar ook een gebroken hart.
(Anke Meijer)

Lost Boys & Fairies is te zien op NPO Plus

The Curse

(#98 in de uitslag)

Deze wonderlijke serie van Nathan Fielder (The Rehearsal) en Benny Safdie (Uncut Gems) bleek dit jaar vooral een sadistische test voor wat de kijker aankon, op het gebied van ongemakkelijke televisie. Want het mocht duidelijk zijn: de drie hoofdpersonages (met naast Fielder en Safdie zelf een hoofdrol voor Emma Stone) zijn afgrijselijke types, als aspirant-televisiesterren en mensen die ‘goed willen doen’ in hun gemeenschap. Maar wat was het een feest, om te genieten van deze bizarre serie die het begrip ‘cringe’ steeds verder oprekte, en er eigenhandig een heel nieuwe definitie aan gaf. De slotaflevering gaat de boeken in als een van de vreemdste uren televisie aller tijden. 
(Alex Mazereeuw)

The Curse is te zien op SkyShowtime

Fantasmas

(#175 in de uitslag)

Deze nieuwe creatie uit het brein van surrealistische grootmeester Julio Torres (eerder verantwoordelijk voor comedyserie Los Espookys en speelfilm Problemista) kunnen we zonder twijfel bestempelen tot de wonderlijkste serie van 2024. Vooruit, er was iets van een rode draad (de zoektocht naar een oorbel) in het leven van protagonist Julio (Torres zelf), maar Fantasmas viel toch vooral op door de wilde verzameling uiteenlopende sketches. Een sitcomvader wordt verliefd op een alienknuffel, we krijgen een inkijkje in een queer nachtclub voor hamsters en de letter Q is een punkrocker die zint op eerherstel. Vindingrijk en onvergetelijk. 
(Alex Mazereeuw)

Fantasmas is te zien op HBO Max

De beste series van de afgelopen jaren

serietips in je mailbox?

elke dinsdag