Spannend?
Danny Melger: ‘Superspannend. Je gaat echt met een team een wedstrijd spelen en zo bereiden we ons ook voor. Bij overtredingen weet ik van elke plek op het veld: die camera maakt de dader, die het slachtoffer, die de scheidsrechter en die maakt de man van de vorige overtreding. Iedereen heeft een taak en zolang men die goed uitvoert, gaan we die wedstrijd superstrak in beeld brengen. Al zorgt buiten de lijntjes kleuren voor het gouden randje. Bij grote wedstrijden zijn er soms meerdere camera’s met dezelfde opdracht. Kiezen we het mooiste shot van de dader zodat je in zijn gezicht kunt kijken. Bij corners bepaal ik wie de nemer maakt, maar ook wie de lange verdedigers neemt die mee naar voren komen en welke we laten zien. Godin is een goede kopper bij Atlético, Bruma bij psv. Atlético is een omschakelploeg. Die veroveren dus heel snel de bal en binnen drie passes zijn ze aan de overkant. Dat specialisme van Madrid willen we laten terugkomen in de wedstrijdregistratie. Je probeert altijd het verhaal te vinden. Dat kan in de persoonlijke duels zitten, maar ook elders in de wedstrijd. In elke situatie zit een verhaaltje.’
In 2013 verzorgde de toen 29-jarige televisieregisseur Danny Melger de registratie van de Europa League finale in de Amsterdam Arena. In 2016 brengt hij met producent Southfields de wedstrijd PSV- Atlético Madrid in beeld.
U kent PSV. Gaat u zich speciaal voorbereiden op Atlético?
‘Atlético heb ik al een paar keer gezien in de Champions League, maar in de week voor deze wedstrijd ga ik nog andere wedstrijden van ze terugkijken. Zien wat ze doen met dode spelmomenten. Hebben ze snelle hervattingen? Zo ja, dan moet ik weer andere camera’s in de gaten houden. Wie komen er naar voren bij corners? Hoe nemen ze die? Als je die dingen weet, kunnen we de wedstrijd beter in beeld brengen.’
Van alle spelers weet u de naam.
‘En ook van iedereen die op de bank zit. En als iemand aan de bal komt dan heb ik, en de mensen met wie ik werk, al gezien die gozer is linksbenig dus hij gaat een actie maken. Of hij is rechtsbenig dus hij gaat hem terugkappen. En als er bij een vrije trap drie man achter de bal staan weten we wie hem gaat nemen.’
PSV thuis. Fijn stadion?
‘Het Philips Stadion is heel sfeervol. Lekker dicht op het veld. Veel dichter dan bij andere stadion. Een mooi stadion om in te werken, maar technisch niet makkelijk. Camera 1, dat is de belangrijkste waarmee je het totaalshot maakt, staat daar bijvoorbeeld hoger dan in de Kuip. In Nederland is eigenlijk geen enkel stadion uitgerust om een wedstrijd met vijftien of meer camera’s te doen. Daar moeten altijd speciale cameraposities voor worden ingericht. Er zijn maar een paar stadions, waaronder Wembley en de Allianz Arena in München waar ze twintig cameraposities paraat hebben. Bestaat in Nederland niet. Ook niet in de Arena.’
Camera’s genoeg. Nog andere wensen?
‘Ik zou de communicatie van de scheidsrechter met zijn assistenten wel willen volgen. Dat zou veel goodwill opleveren voor de arbitrage. Met Southfields doen we ook hockey en daar hebben we bij televisie-uitzending wel de beschikking over de communicatie van de scheidsrechters.’
Werken de Uefa-richtlijnen beperkend?
‘Nee, want die namen wij toch al in acht. Is de bal in het spel, dan is dat het belangrijkste. Wit-Rusland en dat soort landen hebben meer aan de richtlijnen. In Nederland brengen we sport al heel goed in beeld. Wij zijn hier heel innovatief, ook omdat we goedkoper moeten werken dan in grote voetballanden zoals Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. ek’s en wk’s worden ook altijd in beeld gebracht door regisseurs uit die landen. Zij zijn gewend om op wekelijkse basis met meer dan twintig camera’s te werken. Bij Bayern München-Hoffenheim staan er 29. In Nederland wordt bijna nooit met zulke grote configuraties gewerkt.’
Zijn er andere beperkingen?
‘We leven in een fantastische televisietijd. Technisch kan alles. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan uitgevoerd worden. Dat is echt anders dan een aantal jaren geleden. Als ik toen een vliegende camera wilde hebben gingen technici net zo lang sleutelen tot die er was. Nu kan er zoveel meer. Opnemen met duizend beelden per seconde bijvoorbeeld. Je ziet nu dat de ideeënfabriek achterblijft bij de technische ontwikkelingen en dat was eerst andersom. Bedacht je wat en moest er een technische oplossing komen. Ik werd net nog gebeld of ik een idee bij een technisch foefje had. Beperkingen zijn niet zo zeer van financiële of technische aard, maar eerder politiek of bestuurlijk. Er zitten verschillende remmen op. Als wij iets gaan doen, moet men het namelijk ook in Kiev kunnen, niet alleen in Manchester en Eindhoven.’
24 februari is het nog winter.
‘Helaas is het dan vroeg donker. In het begin van het seizoen, bij Ajax-Rapid Wien, viel de opkomst van de spelers precies tegelijk met de zonsondergang. Die kleine dingetjes maken het nou net effe mooier. Toen hebben we veel lage shots laten zien. Krijg je een mooie tekening in de lucht. Regen is vreselijk voor alle cameramensen want die worden zeiknat, maar vooral de vertraagde shots worden er veel mooier en dramatischer van. Vreugde en verdriet. Avondwedstrijden zien er sowieso altijd mooier uit dan daglichtwedstrijden. Heb je niet van die harde schaduwen en kun je veel meer pielen in de camera hoe de kleuren eruit komen te zien.’
Wat doet u met apengeluiden vanaf de tribune?
‘Volgens instructies van de Uefa is wat op de tribune gebeurt alleen van belang als het van invloed is op het verloop van de wedstrijd. Anders is het niet relevant en laten we het niet zien of horen. Ik ben het daar wel mee eens. Bij PSV-Manchester United werd iemand op de tribune onwel. Niet relevant. Als een trainer staat te schreeuwen en we kunnen het geluid opvangen laat ik dat absoluut horen.’
Best vermoeiend die opgewonden standjes zoals Mourinho.
‘We hebben nu Diego Simone bij Atlético. Dat is daar een overtreffende trap van. Die staat de hele wedstrijd heel erg mee te doen en mee te leven. In de cameravoering ga ik daar zeker rekening mee houden.’
Zijn er meer met extra ‘mandekking’?
‘Deze wedstrijd richten we ons op de spitsen. Zowel bij PSV als Atlético. Dat zijn twee echte counterploegen. Luuk de Jong is een echte ouderwets midvoor en ik wil laten zien hoe hij zich vrijworstelt van zijn verdediger en zichzelf vervolgens een kans verschaft.’
Wat is wat betreft voetbalregistratie voor u een hoogtepunt?
‘Het is heel gaaf als je in één beeld een heel verhaal kunt vertellen. Mij schiet de finale van het wk 2006 te binnen. Zidane kreeg rood. Het was zijn laatste wedstrijd en er is een geweldig shot. Daarin loopt hij richting spelerstunnel en onderin het kader komt de wereldcup, klaar om uitgereikt te worden. De cameraman zoomt in op de wereldbeker en je ziet Zidane achter het shot uitlopen. Het hele verhaal in één beeld. Die wedstrijd deed Knut Fleischmann, een zeer begenadigde Duitse regisseur.’
Hoe zou je voetbal op televisie nog mooier kunnen maken?
‘Door de introductie van de videoscheidsrechter. Dat zou ik als televisiemaker geweldig vinden. Bij het laatste wk rugby in Engeland, kon je alle communicatie van de scheidsrechter en de videoscheidsrechters volgen. En die scheids had ook nog eens zelf een cameraatje. Je zou ook verschillende gewichten aan doelpunten kunnen toekennen. Mooi scoren levert extra punten op. Met een omhaal krijg je vijf punten en een hakkie levert drie punten op. Een intikkertje van een meter afstand tellen we maar voor een. Zo stimuleer je de esthetiek van het voetbal.’
Hoe weet u of u het goed doet?
‘Vakbroeders kijken mee. Het is een klein groepje dat wedstrijden op dit niveau doet en we spreken of appen elkaar regelmatig. Vooral in het begin van mijn loopbaan ben ik actief gaan meekijken bij de gasten van de grote wedstrijden. In Frankrijk heb je Francois-Charles Bideaux. Dat is een grote naam. Hij deed de WK-finale in 2010. Ik heb hem toen opgebeld en ben naar hem toe geweest om van hem te leren. In Duitsland en Engeland ben ik ook wezen kijken. Er is een Engelsman, Jamie Oakford, dat is nu echt the man of the hour. Hij heeft de laatste Champions League-finale gedaan, de WK-finale en waarschijnlijk doet hij ook de komende EK-finale.’
Op dit niveau gaat het zeker alleen nog om details.
‘De basis, die bal die in het netje gaat, moet je nooit vergeten. Afgelopen maandag stond ik bij Den Bosch-Volendam. Met drie camera’s en dat moet er ook goed uitzien. Heeft zijn beperkingen maar is ook leuk. 0-0, steenkoud en live op Fox Sports 5.’
Kijkt u tevreden terug op de groepsfase?
‘Ja. Er was maar één situatie die voor discussie heeft gezorgd. In de allereerste wedstrijd van psv tegen Manchester United raakte Luke Shaw van Manchester zwaar geblesseerd. Hij moest eruit, maar hij bleef acht minuten liggen. Zuurstofmasker op, dubbele beenbreuk. Ik heb van dat moment een herhaling laten zien en verder niet meer. Een bewuste keuze omdat ik vind dat we daar niemand een plezier mee zouden doen. Ik zou niet weten waarom we dat uit twaalf hoeken moeten laten zien. Dan prevaleert even het belang van die speler en zijn vrouw die thuis op de bank zit. Dit was een voorbeeld van iets waar in de evaluatie heel lang over is gesproken. Met de belangrijkste vraag of het niet te betuttelend was. Maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing. Toen wist ik niet dat het “slechts” een dubbele beenbreuk betrof en leek het nog veel erger.’
Mocht PSV de finale halen, krijgt u die dan?
‘De finale is in Milaan en wordt door een Italiaan gedaan. Verder dan de halve finale kan ik niet komen.’