De dagen rijgen zich tegenwoordig aaneen als één grote videobelafspraak. Met glazige blikken die langs elkaar heen lijken te kijken, het onvermijdelijke door elkaar heen praten, afgewisseld met het net zo onvermijdelijke door elkaar heen zwijgen. Dus als Diederik Ebbinge (1969) en Freek de Jonge (1944) samen geïnterviewd worden over de verkiezingsconference van laatstgenoemde, treffen we elkaar, geheel volgens de tijdsgeest, ook via een schermpje. ‘Nou, gezellig’, zegt De Jonge als ook de VPRO Gids het aan-knopje van de microfoon weet te vinden. Hij zit in zijn werkkamer, de plek waar hij sinds half januari bekenden uitnodigde voor één-op-één try-outs van zijn zesde conference. Op de achtergrond prijkt een kunstwerk van bluesgitarist John Lee Hooker. Hij pakt er een biertje bij.
De Loterij, uitgezonden aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart a.s., is een persoonlijke theaterdocumentaire van een verkiezingsconference. De Jonge: ‘Eigenlijk is het meer een verhaal over mijn leven, corona en de verkiezingen.' Door het programma zijn vier afleveringen van een talkshow verweven, zeven korte filmpjes verbinden de losse onderdelen. ‘De theaterdeuren waren gesloten, dus ik kon niet meer optreden. Mijn hormoonspiegel veranderde, ik ben medicijnen gaan slikken, en daardoor ging ik hallucineren. Tegelijkertijd was daar ook het besef dat dit misschien weleens mijn laatste conference kon zijn. En zo ontstond deze nieuwe vorm.’