Bootlegged (2018) is een conversatie tussen een man en een vrouw, geestverwanten. Dat lijkt gewoner dan het is. Boyzie Cekwana, geboren in Soweto, is een geëngageerde danser en choreograaf. In zijn voorstellingen maakt hij gebruik van dans, tekst, video, muziek en objecten om zijn vaak heftige en activistische statements kracht bij te zetten. Zijn directe stijl lijkt mijlenver verwijderd van die van de Libanese Danya Hammoud, die met haar puurheid en subtiele energie eerder minimalistisch is. ‘Het mooie aan Danya,’ zegt Cekwana, ‘is dat zij zonder te schreeuwen of rond te rennen duidelijk stelling neemt. Ze doet geen concessies.’ Hammoud: ‘Boyzie is grenzeloos, ik stel mezelf grenzen. Al is het de laatste jaren aan het veranderen.’
Ze ontmoetten elkaar voor het eerst in 2003 tijdens een residentie van Cekwana in Libanon. Pas in 2017 ontmoetten ze elkaar weer, in Zürich, waar ze het gesprek voortzetten. Hun duet is als een intieme dialoog. Traag cirkelen de twee om elkaar heen. Opvallend zijn de zachte golfjes die zij door hun lichaam laten trekken, met de pelvis als centrum van energie. Ze rollen en kruipen, vangen elkaar op en zijn tijdelijk verbonden in een innige (ballroom-)omhelzing. Ondertussen klinken teksten over heftige onderwerpen. Cekwana en Hammoud spreken over de wereld die uiteenvalt, over een onverschillige god, over moord, oudermoord zelfs, als revolutionaire daad. Ook hun ideeën over dans en theater worden in woorden de voorstelling ‘binnengesmokkeld’ – vandaar de titel: Boot- legged.