Voor verstokte Wagnerianen zou het vloeken in de kerk kunnen zijn: dat uitgerekend in Zürich deze anti-Ring wordt opgevoerd. Als politiek vluchteling in Zwitserland schreef Richard Wagner hier het libretto van Der Ring des Nibelungen en hij componeerde er ook een deel van de muziek. Maar van dat soort sentimenten is voorjaar 2022 niets te merken in het Schauspielhaus Zürich. Integendeel. Deze ‘Ring’ – een reeks theateressays, volgens schrijver Necati Öziri – krijgt alle mogelijke bijval, inclusief uitbundige lach, en imponeert op eigen gronden.
Het ‘Weia! Waga! Woge du Welle’ uit Öziri’s mond klinkt als straattaal. Veel meer dan dit citaat is er trouwens niet overgebleven van het origineel. De 33-jarige Duits-Turkse schrijver maakt zelf deel uit van het ensemble, dat losjes zijn bezigheden heeft op het podium. Beurtelings stapt iemand naar voren – personages die in Wagners ‘Ring’ niet meer dan bijfiguren zijn (dwerg, reus, vrouw, dochter) – om het woord tot de zaal te richten. Vanuit de gezamenlijkheid breekt de eenling even los om zijn kunnen te tonen. Geen baritonbravoure of virtuoos vertoon van een heldentenor, wél smeuiïge hiphop en r&b, ter afwisseling van het gesproken woord.