Op 6 april 2006 wordt hij op koelbloedige wijze vermoord door een groep neonazi’s. Een racistische moord. Maar er lijkt meer aan de hand: een van de getuigen is een geheim agent die verklaart niets te hebben gezien.
Een reconstructievideo van het Engelse onderzoeksbureau Forensic Architecture – waarin verschillende perspectieven op de zaak worden belicht – inspireerde de Australische gitarist, geluidskunstenaar, componist en regisseur Ben Frost (1980) tot het schrijven van een opera, waarin de toeschouwer deelnemer wordt aan de zoektocht naar de waarheid.
Frost, die al jaren in IJsland woont, put uit een brede muzikale waaier: van klassiek tot black metal, van pop tot electro-noise, van Stravinsky via leermeester Brian Eno naar postpunkband Swans van Michael Gira, met wie hij samenwerkte. Rode draad: minimalistische klanksculpturen met een maximaal effect. Zie ook zijn even weidse als claustrofobische soundtracks voor de Engelse serie Fortitude en Netflixdrama Dark. Zijn credo: ‘Het enige dat ik van muziek verlang, is dat ze bezit van me neemt.’
In 2014 maakte Ben Frost al indruk op het Holland Festival met zijn confronterende opera The Wasp Factory. Opvolger The Murder of Halit Yozgat is een coproductie van Staatstheater en Staatsoper Hannover en Holland Festival.