Het verhaal is opgebouwd rond de vermissing van de elfjarige Ismaël uit de Haagse Schilderswijk. Dat gegeven dient als kapstok voor een groter verhaal over de multiculturele samenleving. Ismaëls geradicaliseerde broer, zijn moeder die een omstreden bar voor moslima’s wil openen, zijn pleegouders die uitstekende contacten hebben in de Haagse politiek – al deze familieleden en buurtbewoners, winkeliers, agenten en Gutmenschen: samen vormen ze een koor dat een genuanceerd beeld geeft van hoe instituties zoals politie, politiek en hulpverlening functioneren – of niet.
Volgens critici was The Nation de theatergebeurtenis van het jaar 2017. Prijzen volgden, het concept ging de grens over, met producties in Duitsland en Zweden en een vertaling in Brazilië. De eerste drie delen gingen in première in het Holland Festival 2017, en om het succes te vieren zijn ze in juni alle zes nog één keer live te zien.
Dat De Vroedt voor de vernieuwing die hij als regisseur zocht, keek naar Netflix lag niet meteen voor de hand. Maar het verslavende doorkijkeffect maakt tv-series tot een goed vehikel om ook diepgravende en complexe verhalen te ontsluiten voor een breed publiek. Als hét voorbeeld daarvan geldt nog altijd The Wire. De Vroedt weet dat principe op een intelligente en aantrekkelijke manier te vertalen naar het theater. Naast acteurs uit de originele cast (Romana Vrede, Vanja Rukavina, Mark Rietman) zijn er in juni ook nieuwe gezichten te zien, zoals Alexander Elmecky, Fjodor Jozefzoon en Yela de Koning.