In The Hamlet Syndrome leren vijf Oekraïense jongeren leven met de erfenis van een oorlog die ze dachten achter de rug te hebben.

Kiev, zomer 2021. In een sfeervol theater in Kiev komen vijf jongeren en een toneelregisseur samen om een voorstelling te maken geïnspireerd op Shakespeares Hamlet, veertig dagen lang. Het is er warm, bedompt en de gemoederen lopen hoog op. ‘Stel je voor dat je Hamlet bent,’ zegt toneelregisseur Roza Sarkisian tegen haar acteurs. ‘Je hebt moeilijke keuzes moeten maken in je leven. Welk woord komt er dan in je op?’ ‘Oorlog,’ klinkt het direct uit de groep.

Met het wereldberoemde ‘zijn of niet zijn’ overpeinsde Hamlet zijn allergrootste dilemma: de keuze tussen leven of dood. Een tweestrijd die de meeste jongeren uit The Hamlet Syndrome niet vreemd is. Allemaal maakten ze de Maidanprotesten in 2014 in Kiev mee. En allemaal waren ze in meer of mindere mate betrokken bij de gevechten tussen de pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger in de Donbas. Zo vocht Katya Kotliarova in 2014 als een van de weinige vrouwen mee in het Oekraïense vrijwilligersbataljon. Ze droeg een granaat in haar borstzak, dicht bij haar hart. ‘Die was voor mijzelf bedoeld,’ zegt ze tegen de groep, ‘maar ik wil er verder niet over praten.’

Hamlet als brug

Hamlet was als een spiegel voor de jongeren,’ vertelt regisseur Elwira Niewiera in een knus zijkamertje van bioscoop Tuschinski in Amsterdam, waar een speciale voorpremière van The Hamlet Syndrome plaatsvindt. ‘Samen met mijn mederegisseur Piotr Rosolowski wilde ik een verhaal vertellen over echte mensen met echte emoties,’ zegt Niewiera. ‘Door altijd met Hamlet te beginnen, werd het makkelijker voor de jongeren om over zichzelf te praten. Het was de brug waarlangs ze hun eigen trauma’s met elkaar durfden te delen.’

'Hoe kan het dat mensen hier leven en lachen, terwijl mijn vrienden met raketten worden bestookt?'

Elwiera Niewiera

‘Ik ben Hamlet omdat ik nog leef,’ zegt Roman Kryvdyk tijdens een improvisatieoefening in het theater. Toen de oorlog in 2014 uitbrak, werd hij paramedicus aan het front. Hij had nog nooit ook maar een been gespalkt, maar toch moest hij van de ene op de andere dag over mensenlevens beslissen. Het leverde hem knagende schuldgevoelens op, maar nu, in 2022, is Kryvdyk opnieuw arts aan het front. Na afloop van de voorpremière in Tuschinski spreekt hij de zaal vanaf het grote bioscoopscherm toe, in een filmpje dat hij een dag eerder opnam vanuit het slagveld in de Donbas.

Onmogelijke keuzes

‘Ik wil jullie op het hart drukken deze oorlog niet licht op te vatten,’ zegt hij. Het regent en er klinken explosies op de achtergrond. ‘Vergeet alsjeblieft jullie medemenselijkheid en waakzaamheid niet.' Niewiera loopt naar de rand van het podium om Kryvdyks video goed te kunnen bekijken. ‘Hoe kan het dat mensen hier leven en lachen, terwijl mijn goede vrienden met raketten worden bestookt?’ vraagt ze de zaal na afloop.

In The Hamlet Syndrome verwerken vijf jongeren een oorlogsverleden dat tegelijkertijd ook hun toekomst is. Ze maken indruk: zowel met hun acteerwerk als met hun verhalen. Nu de Russische invasie voortduurt zien ze zichzelf opnieuw voor onmogelijke keuzes gesteld, maar deze keer kijkt de hele wereld mee. ‘Hun dilemma’s zijn dezelfde als in 2014,’ zegt Niewiera, ‘alleen de schaal is vele malen groter nu.’ Haar stem breekt. ‘Weet je, ik ben iemand die in oplossingen denkt. Ik blijf niet graag hangen in twijfels of besluiteloosheid, zoals Hamlet dat deed. Maar deze situatie is de eerste, de enige waarvan ik denk: voor dit probleem heb ik geen oplossing.’

Meer IDFA-films over Oekraïne

The Kiev Trial

The Kiev Trial reconstrueert de publieke executies van vijftien Duitse nazi’s in het Kiev van 1946. Via niet eerder vertoond archiefmateriaal legt deze documentaire de historische én hedendaagse relevantie van deze rechtszaken bloot.

When Spring Came to Bucha

Na maanden van strijd trok het Russische leger zich afgelopen lente terug uit een klein stadje ten noordwesten van Kiev. In When Spring Came to Bucha pakken inwoners hun leven weer op, zo goed en zo kwaad als dat gaat.

Mariupolis 2

Nog voor documentairemaker Mantas Kvedaravicius zijn film over het belegerde Marioepol kon afmaken, werd hij daar door Russische troepen vermoord. Zijn verloofde Hanna Bilbrova besloot zijn beeldmateriaal te monteren. Mariupolis 2 werd lovend ontvangen op het Filmfestival van Cannes.

A House Made Of Splinters

Sasha, Eva en Kolya verblijven in een kindertehuis in het oosten van Oekraïne, ver van hun familie. Toch weten de kinderen zich aan de moeilijke omstandigheden aan te passen. Een film over hoop en vriendschap in tijden van oorlog.

Voor vertoningsdata en -tijden, zie idfa.nl

naar de IDFA-special