Het idee achter Death, Sex & Money is dat het een heel persoonlijk programma is. Waar ligt de grens tussen een intiem gesprek en goedkoop voyeurisme?
‘De gedachte is dat we verhalen vertellen over momenten in het leven waarover we vaak liever niet praten. Dat doen we omdat we op die manier anderen beter leren begrijpen. Ik leg dat uit aan elke gast die ik interview. Ik wil zeker weten dat ze begrijpen dat het de bedoeling is dat er details ter sprake komen die je in een normaal, beleefd gesprek achterwege zou laten. Maar ik leg ook uit dat het niet de bedoeling is om ordinair te gluren in andermans privéleven. We willen de problemen waar heel veel mensen in hun leven mee worstelen bespreekbaar maken. Ik zeg trouwens ook altijd tegen mijn gasten dat ze niet op elke vraag die ik stel antwoord hoeven te geven.’
Hebben mensen achteraf weleens spijt dat ze zo open zijn geweest?
‘Ik heb weleens gasten gehad die zich na een interview heel kwetsbaar voelden, maar er is maar een gast geweest die echt spijt had van ons gesprek. Dat was het interview met een prostituee die achteraf bang was dat ze teveel had onthuld over haar identiteit. We hebben het er lang over gehad en uiteindelijk ging ze ermee akkoord om het gesprek toch uit te zenden met een andere naam en een vervormde stem. Het is een heel interessante aflevering geworden over de ervaringen van een prostituee die vertelt over wat ze bereid is te doen om geld te verdienen en hoe ze omgaat met de zware kanten van het werk.’
Moet je jezelf soms dwingen om moeilijke vragen te stellen?
‘Soms kan het ongemakkelijk voelen om iemand te vragen naar ervaringen met seks of geld – vooral geld! – maar ik denk er van te voren goed over na hoe ik dit soort riskante vragen formuleer. Ik probeer ze zo te formuleren dat erin doorklinkt dat ik oprecht probeer te begrijpen wat iemand beweegt. Het mag nooit gemakzuchtig klinken.’
Je krijgt vast vaak mailtjes van luisteraars met hun eigen geweldige verhaal. Hoe weet je of iemand stabiel genoeg is om zijn verhaal om dat te delen?
‘We zorgen ervoor dat onze gasten en luisteraars goed begrijpen hoe de show werkt. We krijgen inderdaad zeer persoonlijke, intieme verhalen in onze mailbox. We bekijken per verhaal wat we ermee doen. Soms gebruiken we het voor de uitzending, soms alleen voor de nieuwsbrief en we vragen altijd of iemand liever anoniem blijft. Iedereen die wordt geïnterviewd voor het programma moet begrijpen hoe het werkt.’