‘Ik luister al mijn hele leven naar liedjes van Harry Bannink,’ zegt journalist Gijs Groenteman (43). ‘Het begon bij mijn oma, waar ik als kind heel vaak was. Op zo’n bandrecorder met van die grote spoelen speelde ik bij haar thuis van de televisie opgenomen liedjes af uit Ja zuster, nee zuster. Toen wist ik natuurlijk niet dat die liedjes van Harry Bannink waren. Daarna ging dat door met J.J. de Bom voorheen ‘De kindervriend’, Stratemakeropzeeshow en Klokhuis. Weer later vond ik de muziek uit de musicals van Annie M.G. Schmidt heel leuk. De muziek van Bannink was er altijd en overal.’
Eenmaal journalist, groeide bij Groenteman het plan om iets te maken over de schepper en zijn fantastische muziek. ‘Eerst wilde ik een boek over hem schrijven, dat is niet gelukt. Een podcast is hier echt de ideale vorm voor. Een jaar geleden ben ik begonnen deze biografische mega-podcast samen te stellen, mijn persoonlijke monument voor Harry.’
Toen componist, pianist en arrangeur Harry Bannink op 19 oktober 1999 overleed, liet hij meer dan drieduizend liedjes na, waarvan er tientallen in het collectieve Nederlandse geheugen gegrift staan. Van ‘Tearoom tango’, ‘Zij kon het lonken niet laten’ voor Wim Sonneveld, tot de muziek in zeven musicals met tekst van Annie M.G Schmidt met klassiekers als ‘Zeur niet’, ‘Op een mooie pinksterdag’, ‘Vluchten kan niet meer’.
Niet alleen Gijs Groenteman, maar een hele generatie groeide op met zijn voor legendarische televisiejeugdseries gecomponeerde liedjes op teksten van Willem Wilmink, Hans Dorrestijn en Karel Eykman; liedjes als ‘De kakkietrap’, ‘Je bent een liegbeest’ en het ‘Poep-en-pies-menuet’. Bannink himself zat jarenlang in de tv-studio aan de vleugel als ‘hoofdgeitenbreier’ in het kleuterprogramma De film van Ome Willem met Edwin Rutten, en hij leverde de ene na de andere meezinger voor Farce majeure en ’t Schaep met de 5 pooten van Eli Asser.