‘Nú is het hier gezellig,’ zegt Pascal Van Hulst (1990) veelbetekenend. ‘Maar als het donker is, wordt het echt spookachtig.’ Hij staat op de krakende vloer van landhuis Oosterhouw, een kolossale villa met een hectare aan tuin, waar hij samen met Tom Hofland (1990) hun nieuwe podcast Phasmophobia opneemt.
Het is eind oktober, de mist boven de velden in het noordelijkste deel van Groningen wil de hele dag maar niet optrekken. Door de kieren en ramen van het statige maar matig onderhouden pand komt gure wind naar binnen. Hofland en Van Hulst bivakkeren samen met twee producenten een week in het huis. Na een kopje koffie in de woonkeuken met snorrend fornuis krijg ik een rondleiding. De podcastmakers zijn hier al een paar dagen, dus ze zijn er inmiddels aan gewend, maar ik val van de ene verbazing in de andere. Overal zijn sporen te zien van vorige bewoners en bezoekers. Dwalend door de kamers zien we eeuwenoud servies, kunst en kitsch, muurschilderingen, zware velours gordijnen, een bakelieten telefoon en hier en daar een bierflesje. Oosterhouw werd in 1868 gebouwd als notariswoning en deed later dienst als huisartsenpraktijk en woning van de dichter C.O. Jellema. De partner van die laatste heeft het net verkocht en liet de meeste huisraad gewoon achter. In de bovenste voorkamer staat alleen een grote vleugel. In een andere kamer ligt een matrasje, waarop de fotograaf van de podcastmakers slaapt.