In 2004, twintig jaar geleden dus, gebruikte journalist Ben Hammersley in een artikel in The Guardian voor het eerst de term ‘podcast’. Een jaar later voegde Apple het onderdeel toe aan de populaire muziekbibliotheek iTunes en riep de New Oxford American Dictionary de term uit tot woord van het jaar. Toch stond het nieuwe medium lange tijd vooral op het punt van doorbreken.
Pas toen de meeste mensen een smartphone hadden met internet dat snel genoeg was om audio te streamen nam podcast echt een vlucht. In 2013 liet Apple weten dat een miljard mensen geabonneerd waren op de podcastdienst van het bedrijf en in 2014 was daar Serial. Hierin nam Sarah Koenig – een ervaren verslaggever van de toen al legendarische podcast- en radioshow This American Life – de luisteraars wekelijks mee in haar onderzoek naar een moordzaak uit de jaren negentig. Mensen raakten onmiddellijk verslingerd aan het spannende verhaal en de podcast is inmiddels honderden miljoenen keren gedownload.
Ook in Nederland ontsteeg het medium in de jaren daarna de niche. Met hits als Bob (2017) en De brand in het landhuis (2019) bereikte de podcast het grote publiek. Inmiddels is er over vrijwel elke moordzaak wel een podcast gemaakt en heeft iedere BN’er zijn eigen babbelshow. Volgens onderzoek van Markteffect luistert momenteel 49 procent van de Nederlanders naar podcasts.