Wekelijks voegt Netflix meerdere nieuwe films aan het aanbod toe, maar het overgrote deel valt flink tegen (zoals vorige week de niet-grappige Jerry Seinfeld-komedie Unfrosted). Toch worden juist al die matige films heel goed bekeken, terwijl verstopt op de streamingdienst talloze prachtige films staan die door het overgrote publiek genegeerd worden.
Zonde, en dus doken we deze week in ons eigen archief met Netflix-tips om tien films te verzamelen die een veel groter publiek verdienen. Het algoritme zal je onderstaande films waarschijnlijk niet voorschotelen, zeker omdat het merendeel al enkele jaren op Netflix staat, maar wat ons betreft zijn ze stuk voor stuk meer dan de moeite waard.
Normaal gesproken tippen we in deze rubriek een aantal nieuwe films op Netflix, maar voor de verandering zijn we in ons archief gedoken en op zoek gegaan naar tien films die al langere tijd op Netflix staan en een veel groter publiek verdienen.
37 Seconds
Yuma, een talentvolle mangatekenaar met cerebrale parese, voelt zich niet serieus genomen door haar overbezorgde moeder en door haar collega, die steevast met alle eer strijkt. Ze klopt aan bij een uitgever van seksueel expliciete manga’s voor een nieuwe baan, maar die vindt dat ze eerst maar eens seks moet hebben. Het is het begin van een wonderlijke tocht door nachtelijk Tokyo, waarin Yuma op zoek gaat naar de (seksuele) bevrijding waar ze zo naar snakt. Ontroerend, komisch en respectvol portret van een jonge vrouw die zoveel meer is dan haar handicap.
Dick Johnson is Dead
Filmmaker Kirsten Johnson volgt haar vader met de camera gedurende zijn laatste levensjaren, waarin het steeds slechter met hem gaat. Een zielig portret is Dick Johnson Is Dead echter allerminst, want Johnson laat haar vader voortdurend op humoristische wijze zijn eigen dood naspelen, soms samen met een stuntman. En ook zet ze zijn begrafenis in scène. Ondertussen praten ze openhartig over zijn verleden, zijn grote liefde en zijn alsmaar slechter wordende geheugen. Liefdevolle en eigenzinnige ode aan een liefdevolle en eigenzinnige man. Op het prestigieuze Sundance filmfestival bekroond met de prijs voor ‘Innovation in Nonfiction Storytelling’.
I Don't Feel at Home in This World Anymore
Wanneer bij de op het randje van depressie verkerende verpleegster Ruth (Melanie Lynskey) is ingebroken, belt ze natuurlijk de politie. Die komt, maar biedt niet veel hulp. Want had ze niet gewoon vergeten de deur op slot te doen? Gelukkig is buurman Tony (Elijah Wood) best bereid om haar te helpen om zelf de gestolen spulletjes op te sporen. Tony is wel een bijzonder vreemde snuiter. Geestige en sprankelende misdaadfilm, met allerlei maffe typetjes en een prettig bizar script, won niet onverdiend de juryprijs op het Sundance-festival. Lynskey (Heavenly Creatures) en Wood (Lord of the Rings) zijn een fraai koppel.
The Half of It
Boekenwurm Ellie wordt door footballspeler Paul ingehuurd om een liefdesbrief te schrijven voor Aster, het mooiste meisje uit de klas. Dat doet ze met verve, maar er is één probleem: Ellie is zelf ook verliefd op Aster. Op papier is deze Cyrano de Bergerac-variatie de zoveelste tienerproductie uit de Netflix-fabriek, waarin jongeren met iets teveel gemak Sartre en Wim Wenders citeren. Maar door zich vooral te richten op vriendschap in plaats van de gebruikelijke bakvissenromantiek, weet regisseur Alice Wu haar tweede speelfilm ver boven recente genregenoten uit te tillen. Hoofdrolspeler Leah Lewis speelde de afgelopen jaren onder meer hoofdrollen in de serie Nancy Drew en animatiefilm Elemental.
The Land of Steady Habits
Vijftiger Anders Hill is gestopt met zijn deprimerende werk in de financiële sector en gescheiden van zijn vrouw. Hij wilde meer vrijheid. Maar wat daarmee te doen? Hij heeft een rommelige relatie met zijn 27-jarige, net afgekickte zoon, maar op een feestje nodigt de zoon van een bevriend echtpaar hem uit om ook een trekje te nemen van illegale rookwaar. Daarna gaat het nog iets sneller bergafwaarts met Anders. Mooi midlifecrisis-drama, vooral dankzij puik spel van de hele cast - Ben Mendelsohn als de dolende vijftiger is fantastisch - en de rustige en subtiele regie van Nicole Holofcener (Enough Said, Friends with Money).
Mudbound
Klassiek historisch drama waarin verschillende grote verhalen uit de Amerikaanse geschiedenis – slavernij, Jim Crow en de Tweede Wereldoorlog – op indrukwekkende wijze worden teruggebracht tot klein, persoonlijk leed. Begin jaren veertig koopt de familie McAllan (wit en rijk) een omvangrijk stuk land in ruraal Mississippi, waarvan een deel gepacht wordt door de familie Jackson (zwart en arm). Gaandeweg raken hun levens steeds meer met elkaar verbonden. Regisseur Dee Rees, die onlangs twee afleveringen van de serie Masters of the Air regisseerde, is iets te gortig met de poëtische voice-overs, maar haar acteurs stijgen stuk voor stuk tot grote hoogten, met in het bijzonder een onherkenbare Mary J. Blige. Oscarnominatie voor beste scenario.
La noche de 12 años
Zware kost, dit waargebeurde gevangenisdrama uit Uruguay, maar zeer de moeite waard. In 1973 worden drie leden van de guerrillabeweging Tupamaros, onder wie de latere president José Mujica, opgepakt door het militaire regime in Uruguay. Twaalf lange jaren moeten de mannen in de meest barre omstandigheden zien te overleven. Met fraai camerawerk, subtiel spel en een evenwichtig scenario worden de verstrijkende tijd en de wanhoop van de gevangenen knap invoelbaar gemaakt. Wat goed gedoseerde flashbacks en hoopvolle momenten houden het leed voor de kijker draaglijk. Winnaar van tientallen festivalprijzen.
Sr.
De experimentele films van Robert Downey Sr. (Putney Swope, Greaser’s Palace) staan bekend om hun spontaniteit en droogkomische humor. Deze filmische ode aan de in 2021 overleden filmmaker is precies in lijn met dat speelse oeuvre: op humoristische wijze blikken Downey Sr. en zoonlief Jr. (de bekende Iron Man-acteur) terug op het leven van de filmmaker, waarbij Sr. voor een deel zelf de regie en montage op zich neemt. Regisseur Chris Smith (Fyre, Jim & Andy) creëerde een invoelend portret van Sr. in de laatste jaren van zijn leven, met veel aandacht voor de relatie met zijn zoon. Een prachtig eerlijk relaas over familiebanden, opvoeding en de zoektocht naar een betekenisvol bestaan.
Lees ook ons interview met de regisseur: 'Robert Downey Sr. vertelde het publiek nooit wat ze moesten denken'
Tick, Tick... Boom!
Andrew Garfield had zonder meer een Oscar verdiend voor zijn vertolking van de Amerikaanse componist Jonathan Larson (de prijs ging uiteindelijk naar Will Smith en we weten allemaal hoe dat afliep). Larson overleed in 1996 op 35-jarige, vlak voor de eerste opvoering van zijn baanbrekende musical Rent. De film zoomt in op de periode rond zijn 30ste verjaardag, als Larson probeert om zijn ambitieuze scifi-rockmusical Superbia van de grond te krijgen. Ondertussen kan hij de rekeningen amper meer betalen, dreigt zijn vriendin hem te verlaten en blijken meerdere van zijn vrienden hiv te hebben. Een energieke, inspirerende ode aan kunst maken tegen de klippen op. Geregisseerd door Lin-Manuel Miranda, die zelf op jonge leeftijd succes vergaarde op Broadway met musicals In the Heights en Hamilton.
Ya no estoy aqui
De zeventienjarige Ulises, hoofdpersoon van dit Mexicaanse drama, is bezeten van Colombiaanse cumbiamuziek, mits die vertraagd wordt afgespeeld, ‘want dan voel je het beter’. Voor de film zelf geldt iets dergelijks: die heeft een lijzig tempo, maar kruipt daardoor des te meer onder de huid. Ulises is de leider van een (vreedzame) jeugdbende in de stad Monterrey, met een heel eigen haardracht, kledingstijl en manier van dansen. Na een aanvaring met lokale gangsters moet hij vluchten naar de VS. Fascinerend portret van een obscure subcultuur, prachtig gefilmd, vol prettig onderkoelde humor en tragiek.
We Couldn't Become Adults
Veertiger Sato heeft maar één ambitie in het leven: ‘Niet gewoon zijn’. Waar die wens vandaan komt wordt langzaam ontleed in dit wonderschone Japanse drama, dat begint in 2020 en vervolgens stap voor stap terugspoelt naar Sato’s jeugd in de jaren negentig, toen zijn hart werd gebroken. Nostalgische en bitterzoete vertelling over vervlogen dromen, liefdesverdriet en de vergankelijkheid van het leven, gefilmd met veel oog voor detail en met een fantastische cast. Debuut van videoclipregisseur Yoshihiro Mori, van wie we hopelijk nog veel meer gaan horen.
Wekelijks filmtips voor Netflix ontvangen?
elke vrijdag
Ben je benieuwd welke nieuwe films er elke week op Netflix verschijnen? We tippen de beste nieuwe films in onze nieuwsbrief die wekelijks op vrijdagmiddag wordt verstuurd, zodat je goed voorbereid aan het weekend kunt beginnen.