Hoe inspecteer je de onderkant van je auto zonder dat je buren doorhebben dat je checkt of er een bom onder geplaatst is? In de tweede aflevering van Blue Lights, een nieuw politiedrama van de BBC, laat Annie (Katherine Devlin) haar sleutels vallen op de oprit waarna ze, op handen en voeten, razendsnel met de zaklamp van haar telefoon kijkt of er niets verdacht onder haar voertuig zit. Pas als ze haar auto vervolgens start en deze echt niet ontploft, haalt ze opgelucht adem. Een ritueel dat ze iedere ochtend opvoert.
Annie is agent in opleiding bij de politie van Belfast. Een stad waar de jaren van onrust en geweld van The Troubles nog altijd een schaduw werpen. Vandaar dat Annie liever niet heeft dat te veel mensen in haar omgeving weten wat ze doet. Zo liegt ze wanneer een tegenstander haar na een wedstrijdje hurling vriendelijk feliciteert met de winst en tegelijkertijd informeert wie in haar team ‘een peeler’ is – slang voor politieagent. De agente heeft een blessure en was er dus niet bij, zegt ze. Liegen is veiliger dan toegeven dat zij de agent is. Een medewerker van de PSNI (Police Service of Northern Ireland) doet zijn of haar werk immers met gevaar voor eigen leven.
Dat laatste maakt Blue Lights, geschreven door Declan Lawn en Adam Patterson, het duo dat eerder het sterke The Salisbury Poisonings maakte, direct intrigerend en opvallend. Wat best knap is als je bedenkt dat het Verenigd Koninkrijk, met de BBC voorop, de afgelopen jaren opvallend veel politiedrama’s heeft voorgebracht.