Girls, Master of None, Feel Good, Fleabag: het zijn voorbeelden van moderne serieklassiekers van makers met een achtergrond in komedie. Maar het zijn ook series die opvallen als persoonlijke, tragikomische zoektochten van dertigers naar rust en zingeving, die vaak worden belemmerd door persoonlijke demonen, drankgebruik, of seks.
In Nederland kennen we tradities van auteursgedreven tragikomedies minder, omdat we zelden projecten zien die vrijwel volledig uit één koker komen. We blijven een land van compromissen en samenwerkingen, en daarin komen werkelijk persoonlijke producties minder snel bovendrijven.
Gelukkig zag BNNVARA in dat het soms enorm loont om een maker vrij spel te geven voor zo’n persoonlijk project. De omroep gaf het volledige vertrouwen aan cabaretier en actrice Eva Crutzen (Promenade), die eerder al experimenteerde met een televisieversie van haar theatervoorstelling Opslaan als. Met het zesdelige Bodem maakt Crutzen nu haar eerste eigen fictieserie: ze speelt de hoofdrol, schreef en regisseerde alle afleveringen, én zingt zelf meerdere liedjes.