U moet goed op de hoogte blijven van het Italiaanse nieuws. Hoe doet u dat?
Italië-correspondent Mustafa Marghadi is verliefd op de weervrouw
Mustafa Marghadi (36) is correspondent in Italië voor de NOS. Hij woont sinds tweeënhalf jaar in Rome.
‘Ik word om zeven uur wakker, dan luister ik het radionieuws op de Rai. Om kwart over zeven zet ik de televisie aan voor het nieuws op Rainews24. Daarna komt het weerbericht met Gemma Favia, op wie ik stiekem hopeloos verliefd ben. Op de andere Rai-zenders wordt het weerbericht vreemd genoeg gepresenteerd door een marinier.
Om acht uur is het nieuws van Sky, wat meer up-to-date is, en daarna nemen ze de ochtendkranten door. Zo ben ik helemaal op de hoogte en weet ik of er iets gaande is wat men ook in Nederland moet weten.’
Om acht uur is het nieuws van Sky, wat meer up-to-date is, en daarna nemen ze de ochtendkranten door. Zo ben ik helemaal op de hoogte en weet ik of er iets gaande is wat men ook in Nederland moet weten.’
Wat is uw favoriete Italiaanse tv-programma?
‘Ik hou van politieke satire, en in dat genre ben ik groot fan van Fratelli di Crozza. Dat is een show waarin presentator Maurizio Crozza personen uit de actualiteit persifleert. In een uitzending van een uur zet hij zes of zeven verschillende personages neer, bijna helemaal geïmproviseerd. Het is belachelijk knap en grappig, en ook een goede manier om te erachter te komen hoe men in Italië aankijkt tegen gebeurtenissen uit het nieuws.’
Wat valt u op televisie verder op?
‘Als voetbalfan kijk ik naar de voetbaltalkshows. Daar valt me op dat het publiek zo veel applaudisseert. Elke opmerking van een gast wordt ontvangen met applaus. Dan denk ik: hij zei toch niets bijzonders?’
Welk programma zegt veel over de Italiaanse cultuur?
‘Ik zat laatst naar Sanremo te kijken, het nationale songfestival en het allerbelangrijkste Italiaanse tv-programma. Daarin zie je het traditionele Italiaanse lied: mannen die zingen met grote uithalen, overal vrouwen met dure kettingen en plastische chirurgie. Dat zegt iets over hoe men in Italië vasthoudt aan vroeger en minder makkelijk durft te vernieuwen. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan hoe weinig jongeren kans hebben op een baan. Dit jaar had Sanremo een verrassende winnaar: Mahmood, een zanger met een Egyptische vader, en een lied met invloeden uit hiphop en Arabische muziek. Dat was heel controversieel, men vond het "geen echt Sanremolied". Dat geeft wel aan hoe conservatief dit land is.’