Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Zwart op wit
Met Black Light viert Eye Filmmuseum de verscheidenheid en kracht van honderd jaar zwarte cinema. Op het programma staan naast films ook interviews en theater- en dansvoorstellingen. ‘Films kunnen iets nieuws of iets radicaals laten zien.’
Logisch, de speelfilm Do the Right Thing, waarin een hittegolf de etnische conflicten in Brooklyn tot het kookpunt brengt, vormt de aftrap van een filmprogramma over zwarte identiteit. Vermoedelijk omdat de ter ere van het dertigjarig bestaan gerestaureerde versie kan worden vertoond.
Verrassender is dat het Black Light-filmprogramma eigenlijk twee uur eerder al begint met een liveradioshow, net als in de openingsscène van Spike Lees filmklassieker. Bovendien kruipt deejay All Star Fresh achter de draaitafels. Eind jaren tachtig was hij een van de drijvende krachten achter de Amsterdamse discotheek RoXY. Nu komt hij vertellen over de beslissende invloed die Do the Right Thing op zijn leven had.
Eigen geluid
Regisseur Ivan Barbosa en scenarioschrijver Roelof Jan Minneboo, twee andere gastcuratoren, presenteren een avond over de zwarte mens in Nederlandse filmproducties. Daarin laten ze fragmenten zien uit de sinterklaasintocht van 1920, De Jantjes (1934) en ‘We zijn er’ (2016), de door Barbosa gemaakte clip van Typhoon. Daarin krijgt de rapper er met de zweep van langs van zijn witte eigenaar, waarmee hij de zwarte bladzijden uit de koloniale geschiedenis in herinnering wil brengen.
Het is overduidelijk een film met een zwarte signatuur. Toch stelt Barbosa dat de huidskleur van de filmmaker niet bepalend hoeft te zijn voor black cinema. ‘La haine is bijvoorbeeld gemaakt door Mathieu Kassovitz, geen zwarte regisseur. Maar in de film draait het volledig om urban culture in de buitenwijken van Parijs.’
Zwartepietendiscussie
Vanwege het multidisciplinaire karakter kijkt de Amerikaanse curator Greg de Cuir Jr. verwachtingsvol uit naar het filmprogramma in Amsterdam. Hij hoopt dat de thema-avond over clips en de Surinaamse film Wan pipel een ander, jonger en in elk geval divers publiek naar de bioscoop zullen trekken. ‘Films kunnen mensen aan het denken zetten, iets nieuws of iets radicaals laten zien. Als het even kan ook aan mensen die niet zo vaak naar de film gaan. Preken voor eigen parochie is niet zo’n kunst. Het liefst zou ik bruggen slaan naar een andersdenkend publiek.’
Perspectief
De Cuir Jr. denkt daarentegen dat er nog veel valt te winnen, met name binnen de filmwereld zelf. Regisseurs, waar ook ter wereld, en of ze nu zwart zijn of niet, kunnen grenzen verleggen en moeten daar tot in lengte van jaren mee doorgaan, vindt hij, maar op andere niveaus is nog volop sprake van ongelijkheid en onrechtvaardigheid.
dit artikel krijg je cadeau
Smaakt dit naar meer?
Neem een abonnement op de digitale VPRO Gids.
6 maanden voor €17,50
Black Light is van 6 maart t/m 15 april te bezoeken in Eye Filmmuseum in Amsterdam. Op het programma staan cultfilms, baanbrekende meesterwerken uit de black cinema, iconische blaxploitationfilms uit de jaren zeventig en films uit Suriname en de Antillen. Eye heeft ook gastcuratoren uitgenodigd die een avond rondom zwarte identiteit in film en popcultuur presenteren. Er komen diverse onderwerpen aan bod – onder meer queer cinema, hedendaagse kunstfilms en dansfilms rond het zwarte lichaam – en rapper Akwasi zal een spoken-word-performance verzorgen bij cultklassieker Dolemite. Bezoekers kunnen daarnaast kijken en luisteren naar theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken. Ga voor het volledige programma naar eyefilm.nl/themas/black-light.