Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Ongenaakbaar
Joan Didion, een van de groten van het New Journalism, schreef romans en essays. Achter haar even afgemeten als volmaakte zinnen gaat een cool customer schuil, een afstandelijke en enigmatische persoonlijkheid.
IJzig kalm proza
Waar hem dat in zit? Het heeft met ritme te maken, waarschijnlijk. Met de soepele cadans van de Didion-zin. Maar ook inhoudelijk heeft ze onmiskenbaar de stem van, nou ja, een cool customer. Iemand die in het ‘Op de eilanden’, nadat ze heeft uitgelegd dat ze met haar man en driejarige dochtertje in een hotel in Honolulu, Hawaii logeert, plompverloren kan mededelen: ‘We zijn hier op dit eiland middenin de Pacific om te voorkomen dat we gaan scheiden.’ Of die fijntjes vaststelde dat wie Californië zag als het clichématig paradijselijke hedonia van zon, zee en celebrities vast nooit de kerstdagen in haar geboortestad Sacramento had doorgebracht.
Californië was de staat waar ze telkens terug bleef komen, maar die ze ook met superieur snobisme typeerde als een plek waar het mogelijk was ‘te leven en te sterven zonder ooit een artisjok te eten’. Zoals haar beroemde ode aan New York en de acht jaar die ze daar vanaf haar twintigste doorbracht ook toewerkt naar de conclusie dat het Big Apple-bestaan uiteindelijk maar een fase is, die je eigenlijk moet ontgroeien. De titel luidde niet voor niets: ‘Dat zeggen we waarwel.’ Waarna ze ook dáár later in haar leven weer ging wonen, trouwens.
Vitriool
Mysterieus
Joan Didion
De verhalen die we onszelf vertellen. Essays over Californië, New York en de vloek van de jaren zestig
Uitgever De Arbeiderspers ( vertaling Koos Mebius)