Subtiel in haar boodschap is Cho Nam-Joo niet in Kim Jiyoung, geboren in 1982 (Nijgh & Van Ditmar), de Zuid-Koreaanse ‘miljoenenseller’ waarin het millennialtitelpersonage, recentelijk huismoeder geworden, in de openingsafdeling plotseling met de stemmen van andere vrouwen begint te praten. Die van haar schoonmoeder, een studievriendin, een overledene... Symbolische schizofrenie die, leert het (psychiaters)verslag van haar leven, is veroorzaakt door het verstikkende patriarchaat. De frustraties van per definitie minderwaardig aan mannen worden geacht, een maatschappij waarin men meisjes aborteert ‘alsof “dochter” een medisch probleem is’. Van 63 procent van een mannensalaris krijgen, moederschapsdwang en slachtofferverkettering bij MeToo-vergrijpen. Een feministisch traktaat in romanvorm. Maar wel eentje dat met ziedende afstandelijkheid je volledige aandacht opeist, en vasthoudt tot het grimmige slotakkoord.
DIRK-JAN ARENSMAN