VPRO Gids 48

28 november t/m 4 december
Pagina 34 - ‘Boekentips’
papier
34

Boekentips

Drie aanraders


Boekentips in de week van 28 november

Rellen en rechtszaken

Met scherpe pen - Nico Keuning

Of de bakkeleiende partijen altijd zijn onder te verdelen in ‘durvers en baanbrekers versus behoudende bangerds’, zoals Nico Keuning in zijn voorwoord meent, is een tweede. Een onderhoudende alternatieve Nederlandse literatuurgeschiedenis aan de hand van rellen en rechtszaken is zijn bundel Met scherpe pen (WalburgPers) beslist. In chronologische volgorde komen vrijwel alle geruchtmakende zaken in scholiervriendelijk kort bestek voorbij. Van Reves Ezelproces en Jeroen Brouwers’ schotschrift tegen de literaire ‘jongenscultuur’ in ‘De Nieuwe Revisor’ (1979) tot de P.C. Hooftprijs die Eelco Brinkman Hugo Brandt Corstius onthield of het tegen-de-incestueuze-elitegebral van Özcan Akyol van eerder dit jaar. Maar er is ook aandacht voor de sleutelromanophef gebaard door de al even vergeten Judicus Verstegen (1933-2015), en voor diens schrijnende levensverhaal.

DIRK-JAN ARENSMAN

Mooi mozaïek

Schaduwstad - Elizabeth Day

Wat hebben ze met elkaar gemeen, de vier Londenaren die Elizabeth Day samenbrengt in Schaduwstad (Ambo|Anthos)? Op het eerste gezicht weinig: selfmade miljonair Howard vergrijpt zich in een hotelkamer aan het Oegandese kamermeisje Beatrice; de jonge verslaggever Esme mag diezelfde Sir Howard interviewen en dankzij een lugubere vondst in haar tuin speelt ook de eenzame weduwe Carol een rol in dit soepel vertelde verhaal. Day kennen we nog van Het feest, die vernuftige pageturner over twee schoolvrienden en hun positie in de Engelse klassenmaatschappij. Schaduwstad is minder spannend, maar Day vervlecht thema’s als welvaart, status, succes en eenzaamheid tot een mooie mozaïek over het leven in een metropool. Onderkoelde Britse humor houdt het drama licht verteerbaar.

KATJA DE BRUIN

Complex en confronterend

The Power Notebooks - Katie Roiphe

Als de man van Katie Roiphe haar en hun jengelende baby na een feestje uit de auto zet en ze anderhalve kilometer naar huis laat lopen, lacht ze hem niet uit, wordt ze niet woest, gooit ze hem niet op straat. Geboren feministe Roiphe, die zoveel spetterende, opruiende stukken schreef over seks en macht, laat zich als een onderdanig hondje uit de auto zetten. Waarom? Dat is de vraag die ze zichzelf stelt in The Power Notebooks (Hollands Diep). Roiphe onderzoekt waarom vrouwen zich in het openbaar krachtig en zelfverzekerd gedragen, terwijl ze achter de voordeur zwak en dienstbaar zijn. Het zijn complexe en confronterende vragen maar daarvoor schrikt deze beroepsprovocateur niet terug. Interessant en pijnlijk eerlijk zelfonderzoek.

KATJA DE BRUIN