Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.
Forum
Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.
Oproep: IFFR-herinneringen
Voor een podcast over vijftig jaar iffr zij we op zoek naar bijzondere verhalen over het festival.
Was u aanwezig bij een onvergetelijke filmpremière? Ontmoette u de liefde van uw leven op het festival? Of maakte u iets anders mee dat u graag wilt delen met de redactie? Mail naar cinema@vpro.nl.
Martha Eccles Dodd
In VPRO Gids #11 beschrijft u het opmerkelijke levensverhaal van Martha Eccles Dodd, dochter van de Amerikaanse ambassadeur in Berlijn in de jaren dertig (p. 58, ‘Ambtsberichten’). Volgens u is er niet alleen geen Netflixserie over haar, maar ook geen biografie. Er is wel een zeer lezenswaardig boek over de periode dat haar vader en zijn gezin in Duitsland verbleven, waarin Martha’s verhaal uitgebreid aan bod komt. Het is in 2011 geschreven door de Amerikaanse journalist Erik Larson onder de titel In the Garden of Beasts. De Nederlandse titel luidde aanvankelijk Liefde en spionage in Hitlers Berlijn, maar het is in 2018 opnieuw uitgegeven onder de titel Tiergartenstrasse.
PIETER VERBEEK, AMSTERDAM
Restjesmensen
Ontevredenheid is een fenomeen van alle tijden. ‘Onfatsoenlijken’ of restjesmensen’ zijn er altijd geweest (VPRO Gids # 10, p. 18). Ook hun motieven lijken in de loop der tijd nauwelijks te zijn veranderd. Vrijwel altijd spelen gevoelens van miskenning, angst, verdriet en woede een rol. Wat de hedendaagse ‘onfatsoenlijken' echter onderscheidt van hun voorgangers in het verleden zijn echter twee zaken. In het verleden waren ideologieën in staat duidelijk richting te geven aan hun gevoelens. Nu veel mensen hun geloof in idealen of in een maakbare samenleving hebben verloren, geldt dit niet langer. Een tweede verschil is dat de ‘onfatsoenlijken' in onze tijd dankzij de ruime aandacht in de media én hun veelvuldig gebruik van de sociale media een klankbord hebben gekregen van ongekende omvang, waardoor hun stem nadrukkelijker doorklinkt. Hoe begrijpelijk de rancuneuze gevoelens van de ‘onfatsoenlijken’ ook mogen zijn, niet te ontkennen is dat hun optreden een gevaar voor de democratische orde kan inhouden, zeker wanneer een charismatisch leider in staat is hun gevoelens te kanaliseren. Niet voor niets noemde de Nederlandse schrijver Menno ter Braak in 1937 het nationaalsocialisme een ‘rancuneleer’, die toen al vogels van diverse pluimage aantrok.
ALBERT KORT, KAPELLE
Domkerk
Ik ben benieuwd of Hugo Blom (VPRO Gids #12, p. 7, ‘Ramp’) inmiddels is wakker geschrokken met het getal 1674. In 1672 ging er inderdaad van alles mis (zo werd Utrecht bezet door de troepen van Lodewijk XIV), maar de storm die de Domkerk verwoestte kwam pas twee jaar later.
WIM BURGERHOUT, UTRECHT
On Stage
Geen festivals, optredens of andere kunstzinnige activiteiten. Al ruim een jaar niet meer. Maar gelukkig is daar On Stage. Wat ben ik daar blij mee. Ik word er vrolijk en gelukkig van. Maakt niet uit welke artiest er is, elke aflevering is een feestje. Dank jullie wel!
WILMA MOURIK, ZUIDLAND
On Stage (2)
Oh! Oh! En dan hoor ik ook nog eens dat Eefje de Visser er as zondag zal zijn. Woetwoei. Te gek! Nu houd ik op.
WILMA MOURIK, ZUIDLAND
On Stage (3)
Wat een fantastisch programma is On Stage! We hebben alle afleveringen tot nu met veel plezier gezien. Hier worden wij (70 en 74 jaar) wijzer en blijer van. Prachtige talenten en een goed format, dank.
MARJON EN JAN VAN DER EERDEN, NAARDEN