‘Gecensureerd, uiteraard; de staatsmedia verspreiden propaganda. Wil ik weten hoe het echt zit, dan moet ik zelf mensen spreken of hun sociale media lezen, zoals Weibo, WeChat en Douyin – die laatste is de Chinese TikTok. En dan nog heb ik een Chinese assistent nodig om tussen de regels door te lezen. Sinds China in reactie op Trump de correspondenten van The Washington Post, The New York Times en The Wall Street Journal het land heeft uitgezet, is de journalistiek in China nog verder verschraald. Wel zie je dat veel goede Amerikaanse Chinakenners nu nieuwsbrieven en podcasts opzetten, daar heb ik veel aan. The Little Red Podcast, bijvoorbeeld.’
Kijken in het buitenland
Eefje Rammeloo (1979) woont in Shanghai. Ze is freelance journalist voor o.a. Trouw en Bureau Buitenland.
‘Chinese tv is niet zo aan mij besteed: veel talentenjachten, spelshows en overromantische soaps. Mensen kijken die trouwens ook gewoon terwijl ze op straat lopen; de mobieltjesverslaving is hier in Shanghai echt het kwadraat van die in Nederland. Op Netflix heb ik vroeger wel de Chinese serie Empresses in the Palace gekeken in de hoop dat ik via de ondertiteling mijn Chinees kon verbeteren. Maar dat is een beetje alsof je via Downton Abbey probeert Engels te leren, haha; allemaal oude termen waar je in het China van nu niks aan hebt.’
‘Het liefst een beetje domme dingen, als tegenwicht voor alle serieuze materie in mijn werk. The Bold Type vond ik bijvoorbeeld heel leuk om te kijken: over drie millennial-meiden die bij een tijdschrift werken. Er zitten ook wel serieuze onderwerpen in zoals discriminatie, emancipatie en empowerment, maar op zijn Amerikaans en met mooie outfits aan.’
‘Tijdens het eten kijk ik graag Keuringsdienst van waarde, daar kan ik goed bij ontspannen. En toen corona net in Nederland was keek ik een tijdje elke avond Jinek om op de hoogte te blijven. Die talkshow leek gewoon de agenda van Mark Rutte en Hugo de Jonge te bepalen: dan kwamen er weer wat mensen zeggen dat bepaalde maatregelen anders moesten en even later, ja hoor! Fascinerend en ook wel frustrerend om te zien. Maar Eva Jinek zelf is supergoed, de beste van Nederland vind ik. Fantastisch ook hoe comfortabel ze daar zit, ze heeft de studio in haar zak.’