Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.
Forum
Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.
Job ter Burg
Gerhard Busch zal als geen ander weten dat de totstandkoming van een film grofweg voor veertig procent uit voorbereiding, voor twintig procent uit opnames en voor veertig procent uit montage bestaat. Jammer van zijn opmerking in VPRO Gids #27 over het filmfestival van Cannes (p. 58, ‘Het Cannes toch’): ‘Benedetta is een vrijwel volledige Frans film, maar heeft met regisseur Paul Verhoeven toch een Nederlands tintje.’ Onvermeld blijft het werk van een van Neerlands beste editors, Job ter Burg. Sinds diens terugkomst Verhoevens vaste editor, maar ook van Alex van Warmerdam en natuurlijk van Martin Koolhoven. En dan staat hij – en passant – ook nog aan de wieg van een hele generatie jonge editors. Hulde en hopelijk een Gouden Palm voor beste montage!
BANNO BRUNTINK, ZEIST
La Course
In VPRO Gids #26 staat een artikel over de Tour de France (p. 42, ‘Tourjours’). Daarbij worden alleen de tijden van de mannenkoers vermeld, naar die van La Course moeten we zelf zoeken. Ja, zo schiet het nooit op met de vrouwenemancipatie, VPRO!
HENRIËTTE BOLLEE, HARLINGEN
De eerste homo
In VPRO Gids #26 maakt Merel van Ommen een flagrante fout die Gerard Reve zeker deugd zou doen. Zij schrijft dat Reve een voorloper was op homo-erotisch vlak (p. 74, ‘Gerard & Hanny). Waarschijnlijk bedoelt Van Ommen: op het literaire homo-erotische vlak. Reve zag dat ook graag zo en repte nimmer over zijn illustere voorganger Jacob Israël de Haan. Diens roman Pijpelijntjes, waarin een homoseksuele relatie openlijk werd beschreven, verscheen in 1904. Het boek werd zeer slecht ontvangen en had grote gevolgen voor de schrijver: hij verloor zijn baan bij een krant, moest stoppen met lesgeven op middelbare scholen en werd de SDAP, uitgezet. Reve ging slechts in de voetsporen van Jacob Israël de Haan. Dat Van Ommen die fout maakt is tot daaraan toe maar van de redactie mag je toch verwachten dat zij haar behoedt voor dit soort aperte flaters.
LEO D. LICHTEBERG
Vervalsen (2)
Egbert van der Does reageert in ‘Forum’ #27/28 op de fascinerende documentaire A Genuine Forger. Dit portret van meestervervalser Guy Ribes biedt ook een kijkje in de kunstwereld, waarin krankzinnige prijzen rondgaan en experts moeite hebben om echt van vals te onderscheiden. Tenzij Van der Does zijn werk met veel nullen kan slijten, hoeft hij niet te vrezen voor namaak, althans geen namaak die onder zijn naam verkocht wordt. ‘Flapdrol’ en ‘holle ijdeltuit zonder zelfkritiek’ vind ik kwalificaties die totaal niet van toepassing zijn op Guy Ribes. Hij stelt juist de grote onkunde en ijdeltuiterij van kunst- en kunstverzamelaars aan de kaak. Eigenlijk vind ik Ribes ‘de kers op de taart’.
JOKE DE BRUIN, ZWOLLE
Samenzwering
Welke samenzwering zit er achter het vertrek van de ene na de andere columnist bij de VPRO Gids?
SURDAR TRUYENS
Sigrid Kaag
Hoe genuanceerd ik de reactie van directie en hoofdredactie van de VPRO in de nieuwsbrief van 1 juli ook vond, ik was heel blij met de columns van Frits Abrahams en Hassnae Bouazza in NRC van 2 juli die de VPRO verdedigen. Bij Geen Stijl, De Telegraaf en ook de Volkskrant overheersen vrouwenhaat en hypocrisie, terwijl voorbeelden, die Abrahams en Bouazza wel aandragen, ontbreken. Het boetekleed van de VPRO had best iets minder zwart mogen zijn. Hopelijk zijn de NPO-Ombudsman, het Commissariaat voor de Media en de Raad voor de Journalistiek ook zo genuanceerd, dan is deze hype ook weer voorbij. De heksenjacht op Sigrid Kaag zal ongetwijfeld doorgaan bij Geen Stijl en De Telegraaf, daar weten Femke Halsema en Sylvana Simons alles van.
IRMA VAN HEZEWIJK, GILZE