VPRO Gids 21

21 mei t/m 27 mei
Pagina 7 - ‘Forum’
papier
7

Forum

Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.

Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.

De spelende mens

Het omslag van VPRO Gids #18 doet me denken aan een geweldige cover van ruim achttien jaar geleden. Ook toen was het thema ‘De spelende mens’. Alleen die worst met vette jus, dat zou vandaag niet meer kunnen.

MAARTEN VAN LANKVELT, VEGHEL

Slag om de Schelde

Kees Ribbens heeft helemaal gelijk als hij zegt niet onder de indruk te zijn van de film De Slag om de Schelde (VPRO Gids #18, p. 30, ‘Wie denken wij dat we waren?’). Als Vlissingse stadsgids noem ik deze nepfilm zelfs niet. Wel wijs ik onder meer op het uitstekende boek De Slag om Antwerpen en de Schelde van J.L. Moulton, de Britse bevelhebber die in november 1944 met zijn No. 48 RM Commando in Westkapelle landde. Daar en in Vlissingen vonden de beslissende landingen plaats die de vaarroute naar Antwerpen vrijmaakten. Dit was dus niet, zoals de film suggereert, te danken aan de strijd om de Sloedam. En dat een neergestorte militair vanaf Schouwen-Duiveland in een lek rubberbootje de ijskoude Oosterschelde overstak en zo de Sloedam bereikte, is eveneens onzin. Iedereen mag van mij een speelfilm maken over de gevechten die eind 1944 plaatsvonden in België en Zeeland, maar waar ik voor vrees is dat déze film ooit beschouwd zal worden als een waardevol document.

SJAAK VAN DER LINDE, VLISSINGEN

Televisieaanbod

When life is but disappointment / And nothing is amusing / The one wild hunt / For loneliness.’ Aan deze songtekst van Douglas P. (Death in June) moet ik vaak denken als ik het gemiddelde televisieaanbod bekijk. Daarin zijn natuurlijk nog wel – steeds schaarser wordende – lichtpuntjes en juweeltjes te vinden, maar de meeste tijd wordt besteed aan niet ter zake doende prietpraatprogramma's, zogenaamd grappige reisseries, natuurporno, onnozele spelletjesprogramma's met BN’ers die ik niet wil kennen en, niet te vergeten, relatieprogramma's voor boeren die er alleen voor staan. Het stemt mij vooral treurig. ‘We struggle for the joy,’ zingt Douglas P. in hetzelfde nummer (‘But, What Ends When the Symbols Shatter?’). Gelukkig heb ik de wederopstanding van Loeki mee mogen maken. Als vanouds, en zelfs beter! Dit maakt een gemiddelde televisieavond weer wat dragelijker. Hulde aan de makers van de Loeki-filmpjes! Is er een fanclub?

SIEMEN DIJKSTRA, DWINGELOO

De Muur

In VPRO Gids #18 staat het jaartal 1961 bij een foto van de Berlijnse Muur, maar noch de foto, noch deze Muur is uit 1961 (p. 34, ‘Wendingen’). Op 13 augustus 1961 werd om middernacht de volledige buitengrens van West-Berlijn vanuit Oost-Duitsland afgesloten en op 15 augustus 1961 werd op Oost-Duits grondgebied begonnen met de bouw van de eerstegeneratie-Muur. Die bestond uit betonnen blokken en stenen met daarbovenop een Y-vormige ijzeren constructie met prikkeldraad. In 1962 kwam de tweedegeneratie-Muur: de eerste muur werd uitgebreid, er kwam een Hintermauer bij. In 1965-’66 volgde de derdegeneratie-Muur: beide muren werden vervangen door een nog hogere muur met een buis erop, een Rohr. Deze foto is niet in 1961 genomen, maar in 1966. De nog verse Muur op de foto is de nieuwe Hintermauer. De foto toont ook de kenmerkende Oost-Duitse betonnen lichtmasten met armaturen van het type Leipziger Tropfen en twee kwikdamplampen. Die stonden er nog niet in 1961. Het verloop de Berlijnse Muur was op sommige plekken wel erg bijzonder, zoals in Klein Glienicke of Steinstücken. Of in de Bouchéstraße, waar de Muur dwars doorheen liep, met aan oost- en westzijde woningen. De Muur blijft indrukwekkend. Dank voor de foto.

HANS THANNHAUSER, AMERSFOORT