VPRO Gids 32

6 augustus t/m 19 augustus
Pagina 9 - ‘Kijken in het buitenland met Femke van Zeijl’
papier
9

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Kijken in het buitenland met Femke van Zeijl

Niels Hoeben

Femke van Zeijl (1971) is journalist, met Lagos, Nigeria als standplaats. Onlangs verscheen van haar hand ‘De doe-het-zelfmaatschappij’, een boek over leven in Lagos.

De Nigeriaanse filmindustrie is enorm. Waarom horen wij er hier zo weinig van?

‘Na Hollywood en Bollywood is Nollywood de grootste filmindustrie ter wereld. Die is opgekomen in de jaren negentig, toen videocamera’s betaalbaar werden en je materiaal kon monteren op je eigen pc. Toen gingen de mensen hier aan de slag met het aan de lopende band produceren van films. Het resultaat was er vaak ook naar, maar de populariteit was enorm omdat Nigerianen zichzelf voor het eerst herkenden in films. Eigenlijk een perfect voorbeeld van die Nigeriaanse doe-het-zelfmaatschappij die ik in mijn boek beschrijf. Niet afwachten tot zaken worden opgepakt door anderen of door de overheid, maar zelf aan de slag. Inmiddels is er een grote professionaliseringsslag gemaakt. Zo draaide vorig jaar de eerste Nigeriaanse film in de Nederlandse bioscopen, The Wedding Party (bekijk de trailer op YouTube) van regisseur Kemi Adetiba.’

Wat is populair op Netflix in Nigeria?

‘Voorheen waren het vaak series waarin Hollywoodscenario’s nagedaan werden, maar daarin is een kentering gekomen. Afgelopen jaar was King of Boys een enorme hit. Een politieke thriller over een zakenvrouw in Lagos die het wil maken in de politiek maar steeds verder de onderwereld in wordt getrokken. En je hebt Glamour Girls, over high-end escorts. Maar de echte juweeltjes gaan over actuele maatschappelijke problemen, zoals bijvoorbeeld rape culture. De film Citation is daar een voorbeeld van, over een student die bijna verkracht wordt door haar professor en verder in de problemen komt als ze dit aankaart bij de universiteit. Al deze titels staan trouwens ook in Nederland op Netflix.’

Waar blijft de gemiddelde Nigeriaan voor thuis?

‘Dat is maar één programma: Big Brother Nigeria. Dat gaat over een paar weken weer van start en ik weet nu al zeker dat het op m’n hele tijdlijn op Insta en Twitter over niets anders zal gaan dan BB Naija. Echt razendpopulair, ze zitten al aan het zevende seizoen. In Nederland was het na twee seizoenen wel klaar meen ik, maar hier niet. Ruim 40.000 mensen hebben zich opgegeven voor de audities. Daarbij speelt ook mee dat de winnaar omgerekend ruim 200.000 euro aan geld en prijzen wint, een godsvermogen.’ 

wat wordt er nog meer gekeken in het buitenland?