zondagetalage
Barok van binnenuit
Verhalenverteller en topdirigent Raphaël Pichon ontvangt in Podium Klassiek de Edison Klassiek voor Mariavespers.
Podium Klassiek
nPO 2 xx.xx-xx.xx
Bach voor en Bach na. Die onverwoestbare Hollandse hartstocht voor de muziek van Bach komt niet zomaar uit de lucht vallen. In de jaren zestig pleitten topmusici als Frans Brüggen, Gustav Leonhardt en Nikolaus Harnoncourt voor een authentieke aanpak van de oudemuziekpraktijk. Bach moet klinken zoals Bach in zijn eigen tijd klonk, of dat was het streven. Die baanbrekende generatie musici is niet meer onder ons of wordt een dagje ouder. Onlangs vierde de onvermoeibare Ton Koopman nog zijn tachtigste verjaardag. Hoog tijd dat een jongere dirigentenlichting zich om de erfenis van Monteverdi, Bach en Rameau bekommert. De veertigjarige Franse dirigent en countertenor Raphaël Pichon is één van die klasbakken die het stokje met verve overneemt. Zijn ensemble Pygmalion sleept de ene na de andere muziekprijs binnen. Met Monteverdi’s Mariavespers pakt Pichon nu de Edison Klassiek in de categorie vocaal. Tijdens tv-programma Podium Klassiek wordt hem het bijbehorende beeldje overhandigd.