Bijna al deze figuren spelen ook op z’n minst een bijrol in twee recente romans over ‘vrouwen van Joyce’.
Voornoemd portret van Sylvia Beach, Kerri Mahers The Paris Bookseller, is ongetwijfeld de lichtst verteerbare van de twee.
Het verhaal begint in 1917, wanneer de dertigjarige Beach tot haar verrukking terugkeert in de stad waar haar vader Sylvester, toen ze een tiener was, pastor was van The American Church in Paris. Algauw komt ze daar in aanraking met de bloeiende literaire scene rondom boekhandel La Maison des Amis des Livres en de eigenaressen, geliefden Suzanne Bonniere en Adrienne Monnier, op wie ze al snel even verliefd wordt als op de intellectuele klantenkring en het bohemienmilieu waarin vrouwen relatief openlijk een stel kunnen vormen.
Twee jaar later opent Sylvia vlakbij haar eigen, Engelstalige boekwinkel, die een vaste pleisterplaats wordt voor Lost Generation-grootheden als Ernest Hemingway, Ezra Pound en Gertrude Stein. Waarna Mahers roman deels draait om de ontluikende romance tussen Beach en Monnier, maar vooral om haar turbulente ervaringen met, jawel, James Joyce.
Beach, die als een wat bakvisachtige bewonderaarster wordt neergezet wanneer ze hoort dat de grote schrijver in de stad is gearriveerd (‘Wat zou ik tegen hem zeggen als hij hier inderdaad kwam binnenwandelen?’), raakte binnen de korte keren met hem bevriend. En wanneer Ulysses na de gerechtelijke verwikkelingen rondom The Little Review eenmaal is verboden, biedt zij aan de roman zelf uit te geven.
Maher, die eerder romans scheef over Kick Kennedy (een jonggestorven zus van JFK) en Grace Kelly, beschrijft de gevolgen van dat besluit vaardig en onderhoudend. Van het getouwtrek omtrent Joyce’ schier eindeloze drukproefwijzigingen en een dreigend bankroet tot het succes van de uitgave, het via Canada de VS in smokkelen van exemplaren of hoe Joyce zich, toen de uitgeversweiden elders graziger leken, rücksichtslos van haar losmaakte.
Minpuntje: ondanks alle verwikkelingen blijft de toon in The Paris Bookseller nogal romantiserend. Literatuurgeschiedenis verteld in sepiatintenproza, als een kruising tussen Woody Allens nostalgische filmdroom Midnight in Paris (2011) en de Netflixhit Emily in Paris bijna.