De laatste van de Big Talks op IFFR dit jaar ging over Beginning, het indrukwekkende speelfilmdebuut van de Georgische filmmaker Dea Kulumbegashvili. De muziek voor die film werd gecomponeerd door de Chileen Nicolas Jaar, die ook de muziek schreef voor Gouden Palm-winnaar Dheepan (van Jacques Audiard) en Ema (van landgenoot Pablo Larraín).
Onder leiding van de Nederlandse filmjournalist Hugo Emmerzael spraken Kulumbegashvili en Jaar onder meer over de belangrijke rol die in Beginning is weggelegd voor geluid, en hoe het kwam dat de muziek die Jaar gecomponeerd had steeds meer opging in de geluiden in die film.
Beginning laat zich niet makkelijk omschrijven. Dat weet ook Kulumbegashvili. En ze vertelt dat dat wel eens problemen opleverde toen de film nog niet gemaakt was. Want hoe kan je geld voor een film krijgen wanneer je zelf al niet goed kan uitleggen waar die over gaat?
Het idee kwam toen ze haar vader hoorde praten met een familielid die bij de Jehova’s Getuigen zat. Die vertelde hoe afkeurend ze daar naar buitenstaanders keken en Kulumbegashvili koppelde dat aan een eerder idee dat ze had. Ze wilde namelijk een film maken over een vrouw die normaal een bijfiguur in films is, maar bij haar de hoofdrol zou spelen.
Die vrouw in Beginning is Yana, getrouwd met David, leider van een groepje Jehova’s Getuigen ergens op het platteland in Georgië. Wanneer brandbommen hun kerk verwoesten weet Yana dat ze daar weg moet. Maar haar man wil van geen wijken weten en ook een bemoeizuchtige inspecteur uit hoofdstad Tbilisi, die de aanslag onderzoekt, maakt haar duidelijk dat ze als vrouw niets te willen heeft.
In de pitch die Kulumbegashvili voor potentiële geldschieters gebruikte werd het: ‘Mijn film gaat over een vrouw en haar reis naar het onbekende. Het is een film over identiteit en ergens deel van willen uitmaken.’