Begin 2019 lanceerde het kersverse collectief zijn eerste filmwerk op het Sundance Film Festival: de korte film As Told to G/D Thyself, die enthousiast werd ontvangen en nu op IFFR te zien zal zijn. Een twintig minuten durende, eigengereide vertelling die zich lastig in woorden laat vatten. Beginnend bij een tussen kristallen en energiebanen zwevend poppetje in de ruimte, gaat het naar zwart-witbeelden van een oude man in pak voor een gebarsten spiegel. Vervolgens zien we in een dromerig bos een sjamaan in een karmijnrood gewaad, die een al even enthousiast uitgedost meisje tegemoet treedt. Dan volgt – weer in zwart-wit – een tussen gebouwen zwevende, zwarte monoliet. In een kamer knielt een gezichtsloze man met een snoer in z’n lijf neer. Op een tafeltje ligt een boek getiteld ‘Black Rage,’ naar het beroemde werk van de psychiaters Grier en Cobbs uit 1968, die daarin het innerlijk conflict van de Afro-Amerikaan in de vs beschreven. Er klinkt jazz, blues en gospel van jazzmuzikant Kamasi Washington. Monsterlijke silhouetten verschuilen zich achter de deuren van een schoolgebouw. Jongeren komen in slow motion los van de grond. Animatie, spirituele sf, een droom, gebed, zwarte magie: As Told to G/D Thyself is het allemaal.
Zelfbewust heeft The Ummah Chroma naar een eigen, surrealistische, revolutionaire beeldtaal gezocht die zich afzet tegen de dominante, witte beeldculturele conventies. De film is zo een pamflet met een uitgesproken politieke lading, waarvan de kijker zelf de vertaalslag moet zien te maken. Een bezield monument voor de Afro-Amerikaanse identiteit, die ook uit de naam van het collectief spreekt. ‘Ummah’ is Arabisch voor gemeenschap, ‘chroma’ Grieks voor kleur. De thema’s uit hun film verbeeldt het collectief ook in een rituele ruimte, die tijdens IFFR opent in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.