Onderkoeld sf-drama over identiteit en geheugen, liefde en verlies. In de nabije toekomst heeft de 86-jarige Marjorie gesprekken met een hologram dat eruitziet als haar overleden man. Gebaseerd op het voor een Pulitzer Prijs-genomineerde toneelstuk van Jordan Harrison.
Vrijdag 3 februari 2017 wordt tijdens het prijzengala van International Film Festival Rotterdam de VPRO Big Screen Award uitgereikt door een vijfkoppige publieksjury. De redactie van VPRO Cinema bekeek de acht genomineerde films en beschouwt alvast voor. Met vandaag: het Amerikaanse sf-drama Marjorie Prime.
Over de film
Over de regisseur
Michael Almereyda (1960, Verenigste Staten) staat erom bekend dat hij als regisseur en scenarist veelvuldig wisselt tussen genres en stijlen. Zo maakte hij in de afgelopen jaren de moderne Shakespeare-bewerkingen Hamlet (2000) en Cymbeline (2014), maar ook een onconventionele biopic over psycholoog Stanley Milgram (Experimenter, 2015). Tijdens IFFR is ook zijn documentaire Escapes te zien.
Waarom Marjorie Prime gaat winnen
Omdat de 86-jarige hoofdrolspeelster Lois Smith, die ooit in 1955 debuteerde naast James Dean in East of Eden, in Marjorie Prime één van de mooiste rollen uit haar roemrijke carrière speelt. En regisseur Almereyda schetst, zonder op het sentiment te spelen, een prachtig en ontroerend verhaal over de dood, en hoe technologie ons kan helpen met het verlies van een dierbare om te gaan.
Beste scène
De wonderschone slotminuten, maar daar kunnen we niets over verklappen. Ook geweldig: de scéne waarin Marjorie's aangeschoten schoonzoon (gespeeld door Tim Robbins) een pijnlijk hoofdstuk uit de familiegeschiedenis opbiecht aan de hologram, en hem vervolgens vraagt het er nooit met iemand anders over te hebben.