Een gedesillusioneerde architect denkt Pop Aye, de olifant uit zijn jeugd, te hebben teruggevonden in de straten van Bangkok. Samen beginnen ze aan een moeizame reis – het duo komt al snel in aanvaring met de politie – met als eindbestemming het dorp waar ze opgroeiden.
Vrijdag 3 februari 2017 wordt tijdens het prijzengala van International Film Festival Rotterdam de VPRO Big Screen Award uitgereikt door een vijfkoppige publieksjury. De redactie van VPRO Cinema bekeek de acht genomineerde films en beschouwt alvast voor. Met vandaag: roadmovie-met-olifant Pop Aye.
Over de film
Over de regisseur
Kirsten Tan (1981, Singapore) groeide op in andere Thailand en Zuid-Korea en volgde uiteindelijk een opleiding filmproductie aan de Tisch School of the Arts in New York. Pop Aye is haar speelfilmdebuut, waarvoor ze financiële steun ontving van het Torino Film Lab.
Waarom Pop Aye gaat winnen
Omdat de midlifecrisis van de man nog nooit op zo'n aandoenlijke, compassievolle en humanistische wijze werd verbeeld. En dat nota bene door een vrouwelijke regisseur, die zich met Pop Aye een zeer groot talent toont.
Beste scène
Dat moet wel de scène tussen architect Thana en een ladyboy zijn. De twee ontmoeten elkaar in een sjoemelige bar in niemandsland. Wat er verder precies gebeurt zullen we niet verklappen, maar de karaoke-act die ze samen opvoeren is, in al zijn eenvoud, hartverscheurend mooi.