Van woensdag 26 januari tot en met zondag 6 februari vindt online het 51ste International Film Festival Rotterdam plaats. We bekeken een aanzienlijk deel van het aanbod en tippen vijf films.

Hit the Road

Heerlijke roadmovie uit Iran die lijkt op alle andere roadmovies uit de filmgeschiedenis – avonturen in en rond een auto, op weg van A naar B –, maar toch nieuw aanvoelt en volstrekt uniek is. Regisseur Panah Panahi (zoon van de gelauwerde filmmaker Jafar Panahi) vermengt namelijk allerlei stemmingen en filmstijlen met elkaar, terwijl hij er bijna achteloos toch een grappig en aangrijpend geheel van weet te maken. We volgen een vader, moeder en hun twee zoons (de een jongvolwassen, de ander nog geen tien jaar oud en zeer luidruchtig), die op weg zijn naar mysterieuze afspraak, ergens diep in de bergen bij de Turkse grens.

Inexorable

Met enkele goed getimede acties weet de twintigjarige Gloria zich in het leven van de gevierde schrijver Marcel en diens gezin te wurmen. Gloria liegt en manipuleert dat het een aard heeft, maar al snel blijkt dat zij niet de enige is. Want ook Marcels hele bestaan blijkt gebouwd op leugens. Erotische thriller zoals er in de jaren negentig veel afgeleverd werden in Hollywood (met fraaie titels als Fatal Lust, Victim of Desire en Evil Obsession). Maar deze is gemaakt door de Waalse cultregisseur Fabrice du Welz. Met fraaie hoofdrollen van Benoît Poelvoorde (Marcel) en Alba Gaïa Bellugi (Gloria).

Noche de fuego

Het documentaire verleden van regisseur Tatiana Huezo is goed terug te zien in de prachtige, impressionistische observaties in dit aangrijpende drama over drie vriendinnen. Ana, Paula en Maria leven in een Mexicaans bergdorpje, waar de dienst wordt uitgemaakt door drugskartels. Huezo volgt de meiden wanneer ze een jaar of acht en een jaar of vijftien zijn. Ze leiden schijnbaar normale levens, maar de angst om ontvoerd te worden door drugsdealers is altijd aanwezig. Reden dat de lange lokken van de meiden al vroeg worden afgeknipt: als ze op jongens lijken, worden ze hopelijk met rust gelaten. Mexicaanse inzending voor de Oscars in 2022.

Clara Sola

De veertigjarige, zwakbegaafde Clara leeft onder de knoet van haar streng katholieke moeder, ergens in de jungle van Costa Rica. Om hun huisje hangen paarse linten in een cirkel, waar Clara binnen moet blijven. Maar wanneer ze het nieuwe vriendje van haar vijftienjarige nichtje ziet, worden er erotische gevoelens in Clara wakker gemaakt, waardoor ze zich voor het eerst in haar leven voorbij de paarse linten zal wagen. Deze zowel aardse als magisch-realistische vertelling is het indrukwekkende speelfilmdebuut van de Costa Ricaans-Zweedse Nathalie Álvarez Mesén.

The Mole Song: Final

De Japanse undercover-agent Reiji (de ‘mol’ uit de titel) is geïnfiltreerd bij de Yakuza en komt zo terecht op Sicilië. Daar werkt de lokale maffia aan de ultieme smokkelmethode van drugs: speed-a-roni (oftewel: drugs verwerkt in macaroni). Knotsgekke slotdeel van de Mole-trilogie – die in 2013 begon met Mogura no uta: Sennyuu sousakan Reiji – waarin regisseur Takashi Miike (Audition, Ichi the Killer) vrijwel voortdurend over the top gaat, maar toch interessante dingen weet te vertellen over eer, verraad en gerechtigheid. Met ruim twee uur wel iets aan de lange kant voor zoveel gekkigheid.

Lees meer over Takashi Miike: 'De peetvader van extreem gewelddadige onder-je-huid-films’

Kijk online met korting

VPRO leden krijgen 3 euro korting voor de online vertoningen van Hit the Road,
Noche de fuego en Inexorable. Je kunt één ticket per film bestellen tegen het kortingstarief van €5,50 (regulier tarief €8,50) met kortingscode VPROIFFR2022
Wil je meerdere tickets bestellen? Dan betaal je de reguliere prijs vanaf het tweede ticket.

De kaartverkoop start op 21 januari om 20.00 uur.

Meer over IFFR 2022