Idee?
Alexiou: ‘Tweeëneenhalf jaar geleden ben ik
begonnen met schrijven. Ik wilde deze film snel maken, met een klein budget,
omdat ik nog andere plannen had. Het idee is op verschillende plaatsen ontstaan
. Zo las ik een kort verhaal van de Amerikaanse schrijver Philip K. Dick. Het
ging over een ruimtereiziger die in zijn eigen hoofd gevangen raakt. Ook de film
Slaughter House 5, die ik ooit zag toen ik klein was heeft geholpen bij de
ontwikkeling van Tale 52. Het verhaal ging over een man die geen controle meer
heeft over tijd en ruimte. Ik vond deze twee gegevens fascinerend en besloot die
te gebruiken in een film.’
Camerastandpunten / open einde?
‘Ik heb voor extreme camerastandpunten gekozen omdat ik het publiek het idee
wilde geven dat ze de hoofdpersoon bespioneerden. Tegelijkertijd lijkt het ook
alsof Iasonas zichzelf bespioneert. Alsof hij uit zijn lichaam is getreden en
geen controle meer heeft over wat hij doet. Het einde heb ik bewust open gelaten
. De meeste interessante verhalen eindigen niet. Er is altijd een cirkel, net
als in het echte leven, waar ook niets eindig is. Ik vind dat het niet mogelijk
is een verhaal te vertellen met een definitief einde. Het voelt kunstmatig aan.’
Idolen?
‘Er zijn zoveel regisseurs die ik bewonder, dat ik ze
niet op zou kunnen noemen. Ik houd van verschillende soorten cinema. Wat me vaak
het meest fascineert, zijn arthousefilms die gebruik maken van typische genre-
elementen. Regisseurs die bijvoorbeeld de grenzen van een stereotiep genre als
de thriller opzoeken, en zo het genre op een hoger niveau brengen. Voor het
publiek is het ook makkelijker om op die manier in de film mee te gaan. Een
genrefilm geeft het publiek een plaats om te beginnen. Van daaruit kun je weer
nieuwe dingen uitproberen.’
Ambities
‘Voor
Tale 52 heb ik een ander fictiescenario geschreven, dat ik hoop te gaan
verfilmen met een groter budget. Ik hoop, omdat ik nu deze film gemaakt heb, dat
het filmen in de toekomst makkelijker wordt. Dat ik mensen sneller kan
overtuigen om in mijn projecten te investeren. Ik heb het proces van film maken
als erg vermoeiend ervaren. Dat kwam mede doordat ik zowel schrijver, als
producent als regisseur was. Ik hoop me bij volgende projecten vooral op het
schrijven en regisseren te kunnen richten.’
Filmen in
Griekenland?
‘De Griekse maatschappij is niet zo dol op cinema.
Het maakt geen deel uit van de cultuur. Wanneer een Griek een film maakt, heeft
het publiek er nauwelijks aandacht voor. Griekenland heeft meer aandacht voor
haar antieke cultuur, wegens het toerisme. Maar er wordt totaal niet gedacht aan
de ontwikkeling van een eigen, moderne cultuur. We hebben in Griekenland daarom
ook een heel kleine filmindustrie. Het is bijna onmogelijk om genoeg geld voor
je projecten te krijgen. Bovendien biedt het systeem erg weinig steun aan de
nieuwe generatie filmmakers. Alles is in handen van de oude generatie en zij
hebben moeite met de nieuwe ideeën van de jonge mensen. We moeten echt aandacht
voor onze projecten vragen en onszelf bewijzen. Alleen op die manier zullen ze
in ons investeren.’
Tale 52 wordt vertoond op:
Dinsdag 29 januari, 19:15 uur Pathé 5
Woensdag 30 januari, 10:30 uur
Pathé 5
Vrijdag 1 februari, 13:00 uur Pathé 4
Zaterdag 2 februari,
22:00 uur Pathé 2
In de psychologische thriller Tale 52 speelt de Griekse regisseur Alexis Alexiou met de smalle grens tussen werkelijkheid en hallucinatie. De ietwat neurotische Iasonas probeert tevergeefs de gebeurtenissen die leidden tot de verdwijning van zijn nieuwe vriendin Penelope te reconstrueren. Met krachtige, uitgesproken beelden schetst Alexiou een beeld van een geesteszieke persoon, die langzamerhand de controle over de werkelijkheid verliest.