Idee?
Torres Leiva: ‘Ongeveer vijf jaar geleden
bedacht ik dat ik een film over eenzaamheid wilde maken. Niet over eenzaamheid
als negatieve ervaring, maar eerder over eenzaamheid als leerproces. De locatie
was daarbij erg belangrijk, omdat ik wilde dat er weinig gesproken zou worden.
Het beeld en geluid moesten voor zichzelf spreken.’
Landschap?
‘Ik besloot te draaien in het zuiden van Chili, het
Valdivia Rivers gebied. Daar is het landschap zo krachtig en overweldigend, dat
het een op zichzelf staand personage wordt. Er is weinig dialoog, waardoor
dingen die op het eerste gezicht onbelangrijk lijken, zoals de omgeving of
achtergrondgeluiden, ineens een belangrijke rol krijgen. In deze film zie ik het
landschap dan ook als een personage dat net als de menselijke figuren ook
eenzaam is. De ene keer gaat de mens op in het landschap, de andere keer is het
andersom. Het is een samensmelting en een wisselwerking tussen de twee
personages.’
Idolen?
‘Ik houd vooral van
klassieke regisseurs als Jean Renoir, Yasujiro Ozu, Pedro Costa en Lissandro
Alonso. Wat al deze filmmakers gemeen hebben is dat ze met heel weinig elementen
heel veel kunnen doen. Hoewel de verhalen vaak eenvoudig zijn, vertellen deze
makers heel veel over de personages door de aandacht te vestigen op details. Ik
ben heel erg geïnteresseerd in deze manier van verhalen vertellen.’
Ambities?
‘Op korte termijn zou ik het heel leuk vinden als de
film vertoond zou worden buiten dit festival. Het is geen makkelijke film om te
verkopen of te vertonen in een gewone bioscoop. Ik ben wel al bezig met een
fictieproject dat ik komende zomer ga draaien. In de toekomst wil ik zowel
fictiefilms als documentaires maken. Voor El cielo, la tierra y la lluvia had ik
al een aantal korte documentaires gemaakt, en dat vind ik nog steeds heel leuk
om te doen. Documentaires zijn vooral fijn omdat je onafhankelijk bent en met
heel weinig budget kunt draaien. Bovendien heeft het maken van documentaires
iets intiems, omdat je bovenop de gebeurtenissen zit.’
Filmen in Chili?
‘Eigenlijk is er geen filmindustrie in Chili,
wat het heel moeilijk maakt om films van de grond te krijgen. Maar de laatste
jaren krijgen filmmakers steeds meer mogelijkheden om hun werk te kunnen doen
dankzij digitale film. Omdat er zo weinig filmmakers in Chili zijn, kent bijna
iedereen elkaar. De nieuwe generatie regisseurs vormt dan ook een soort groep.
Jammer genoeg hebben we met de oudere generaties filmmakers weinig contact,
omdat ze bang zijn dat de nieuwe generatie het overneemt. Als een nieuwe
filmmaker geld krijgt om een film te maken, gaat de oude generatie klagen.
Gewoon uit angst dat ze eens iets mis zouden kunnen lopen.’
El cielo, la tierra y la lluvia wordt vertoond op:
Woensdag 30
januari, 19:15 Pathé 5
Donderdag 31 januari, 10:30 Pathé 5
Vrijdag 1
februari, 19:15 Pathé 3
Zaterdag 2 februari 13:00 Pathé 4
Op een afgelegen, dunbevolkt eiland ten zuiden van Chili, waar natuur en stilte domineren, leiden drie vrouwen en een man in eenzaamheid hun leven. Met dit eenvoudige gegeven en veel aandacht voor het indrukwekkende landschap, geeft de Chileense filmmaker José Luis Torres Leiva in El Cielo, la tierra y la lluvia de kijker de mogelijkheid een eigen betekenis aan de film te geven.