Idee?
‘Zoals velen van mijn generatie had ik nog nooit
iemand zien sterven. Mijn moeder overleed onverwacht, en toen ik naast haar bed
zat in het ziekenhuis, zag ik dat sterven een proces was. Alles lijkt te
veranderen als mensen dood gaan; alle normale regels van interactie lijken niet
meer te gelden. Ik zag de dood als een enorme fysieke en mentale onderneming, en
ik besloot dat ik er meer over te weten moest komen en me voorbereiden. Toen
had ik een droom dat mijn paard aan het doodgaan was. Ik werd in shock wakker en
ging naar buiten. Ik trof mijn paard dood aan. Een jaar later droomde ik dat ik
op mijn 48ste zou sterven. Op mijn 48ste verjaardag ben ik begonnen met filmen
.’
Té persoonlijk?
‘Eerst geneerde ik mij dat
ik die droom had gehad. Ik dacht dat collega’s mij raar zouden vinden. Daarna
wilde ik niet zelf gefilmd worden. Ik besloot om het verhaal door mijn ogen te
vertellen, en zelf niet in beeld te komen. Toen wilde ik niet dat mijn familie
zou worden gefilmd. Maar uiteindelijk had ik het gevoel dat ik de enige was die
dit verhaal kon vertellen, en dat ik de mogelijkheden had om volledig eerlijk te
zijn over mijn ervaringen, en de wereld te tonen zoals ik het zie. Toen ik mij
eenmaal aan de film overgaf, was ik vastbesloten dat alles gefilmd zou worden.
Ik gaf wel mijn man en kinderen het recht om bepaalde sequenties te schappen als
ze zich ervoor schaamden. En ik heb intensieve gesprekken met de editors
gevoerd over mijn eigen recht om generende beelden te verwijderen!’
Inspiratie?
‘Ik vond Agnes Varda’s Les Glaneurs et La Glaneuse
geweldig, vanwege de visuele humor en de vermenging van autobiografische
elementen en nieuwsgierigheid naar de wereld. Ik hou ook van verhalende,
persoonlijke films als Family van Sami Saif en 51 Birch Street Doug Block. Ik
geniet erg van verhalen. Als ze rijk verteld zijn, zoals fictie, dan verschaffen
ze ons toegang tot het bewustzijn van andere mensen. Bij documentaires heb ik
het gevoel dat dat effect nog sterker kan zijn, aangezien het om echte mensen
gaat en het echte gebeurtenissen zijn die zich voor de camera afspelen.’
Ambities?
‘Ik wil doorgaan met het maken van ‘plezierige’ films
. Voor mij betekent dat documentaries, documentaires waarin ik mij kan
onderdompelen en waar ik weer uit kan komen als een mens dat een beetje
veranderd is, in een wereld die een klein beetje interessanter en intenser is
dan voorheen.’
Een van de programmaonderdelen tijdens dit
IDFA is ‘niet normaal’. Heeft u bij het maken van uw films ooit gedacht: dit is
niet normaal!?
‘Ik maak wetenschapfilms. Ik heb die
wetenschappelijke methode altijd als normaal beschouwd. Maar nu kan wetenschap
plotseling niet normaal lijken. En dromen, die keer op keer waar blijken te zijn
, zijn normaal geworden.’
Nog te zien tijdens IDFA:
VR
27 november, 15:15 uur, Munt 10
De Schotse documentairemaakster Amy Hardie droomde dat ze op haar 48ste zou sterven. De gedachte aan haar naderende dood liet haar vanaf dat moment niet meer los. Ze zoekt in The Edge of Dreaming naar een verklaring voor haar droom in onder meer de neurowetenschap, psychotherapie en het sjamanisme. Een gesprek met een naar eigen zeggen ‘sceptische, hedonistische, werkende moeder, die worstelt met drie banen, drie kinderen, een gelukkig huwelijk en onverklaarbare gebeurtenissen’.