Je woont en werkt al een aantal jaar in Duitsland. Kun je meer vertellen over het verschil tussen films maken in Syrië en in Duitsland?
‘In Syrië had ik mijn eigen plek, maar ook een dictator. Het is erg moeilijk om onder zo’n regime een onafhankelijke filmmaker te zijn. Maar dit gaf mij juist nog meer drive om films te maken. En door ervaring leer je uiteindelijk hoe je al die obstakels kunt overwinnen.
In Duitsland is er geen dictator, maar moet ik meer moeite doen om rond te komen. Verder vragen hier veel producenten, distributeurs en sponsors Syrische makers om beelden van de dood, bloed en geweld. Maar dat is iets wat ik niet doe en ook nooit zal doen.’
Ik las dat je keuze om films te maken een keuze voor het leven was, voor rebellie.
‘Het klopt dat dat een van de redenen is dat ik films maak, maar de belangrijkste reden is dat film de geest kan bevrijden van emoties. Film helpt me om de complexiteit van het leven te bevatten.’
Je films zijn erg politiek en persoonlijk. Je kiest ervoor om de geboorte van je dochter te laten zien in The Sun’s Incubator, en twee kleine kindjes die familie van je zijn zitten in La Dolce Siria.
‘In het echte leven is ook alles persoonlijk en hoe dan ook gerelateerd aan de politiek. Dus wanneer mijn dochter Sofia geboren wordt, dan is dat de realiteit en dus zit het in mijn film.
En de kinderen in La Dolce Siria spelen met een camera. Hamza Al-Khateeb schreef slogans op de muur van zijn school [voor deze slogans werd deze 13-jarige jongen gevangengezet door de Syrische regering en stierf vermoedelijk in de gevangenis, red.]. Het is de realiteit zonder bloed, de realiteit zonder wapens in de handen van kinderen.’