Als het over de toekomst van virtual reality (VR) gaat, gaat het al snel over de brillen waarmee je die virtuele wereld binnenstapt. Over de laatste technologische snufjes van de Gear VR van Samsung, bijvoorbeeld, of van Facebooks Oculus Rift en HTC’s Vive.
Zelden wordt stilgestaan bij waar we met al die brillen naar zouden moeten kijken. Naar wat er allemaal mogelijk is in VR. Niet alleen technisch, maar vooral inhoudelijk. Want voor welk soort ervaringen is dit nieuwe medium nu eigenlijk het meest geschikt? Voor antwoorden op die vragen kun je het best terecht bij kunstenaars. Zij zijn gewend de grenzen van een medium op te zoeken en zo mogelijk op te rekken.
In Eye Filmmuseum draait deze zomer het VR-programma Xtended, waarin VR-installaties van verschillende kunstenaars worden gepresenteerd. Carne y arena, van de Mexicaanse filmmaker Alejandro Iñárritu (1963), is een heel fysieke en overweldigende ervaring. De installatie bestaat uit drie verschillende ruimtes, waarin de bezoeker meer te weten komt over het lot van migranten die via Mexico de streng bewaakte grens naar Amerika proberen over te steken. Alleen de tweede van die ruimtes is een VR-ervaring, waarin Iñárritu je letterlijk tussen de migranten plaatst.
Chalkroom, van de Amerikaanse performancekunstenaar/musicus Laurie Anderson (1947), is een betoverende zwart-witwereld vol woorden en letters. Een wereld waarin je van kamer naar kamer kan vliegen en wegdromen bij alle op de muren gekalkte teksten.
En in het provocerende Rising, van de Servische performancekunstenaar Marina Abramovic (1946), moet je proberen Abramovic te redden. Beloof je rekening te houden met het milieu, dan daalt het water in de glazen tank waarin ze zich bevindt. Doe je dit niet dan stijgt het water tot ze verdrinkt.
Wij spraken met de drie kunstenaars over de aantrekkingskracht en mogelijkheden van VR. Met Iñárritu en Anderson aan de telefoon. Abramovic zochten we op in haar woonplaats New York.