Niemand in de stad speelt zich af in het hedendaagse Amsterdamse studentenleven. Het verhaal draait om vriendschap, verlangens en de zoektocht naar identiteit. Drie studenten proberen zich los te maken van hun jeugd en hun ouders en maken geregeld de verkeerde keuzes. Minne Koole speelt de hoofdrol en Jonas Smulders is zijn belangrijkste vriend. Chris Peters vertolkt de rol van de schijnbaar wijzere ouderejaars.
Op theaterfestival De Parade in Utrecht, waar Smulders (24) en Peters (24) in de voorstelling Allemaal mensen van Theater Oostpool spelen, schuift ook Koole (24) aan voor een gesprek met VPRO Cinema.
Jullie kennen elkaar van de basisschool en de toneelschool. Wat voor vriendschap is dat? Als iemand van jullie succes heeft, zorgen de andere twee er dan voor dat hij met beide benen op de grond blijft staan?
Chris Peters: ‘Nee, zo zou ik me nooit opstellen tegenover Minne of Jonas.’
Minne Koole, tegen Peters: ‘We houden elkaar wel chill. Door te zeggen dat we niet voor de roem gaan maar voor de inhoud. Als ik word gevraagd voor een interview of een casting vind ik het wel fijn om daar eerst met jou over te praten.’
Peters: ‘Ik denk dat we alle drie inhoud belangrijker vinden dan alle heisa eromheen.’
Koole: ‘Dat vind ik wel vet aan jou, Jonas: jij gaat al een paar jaar heel lekker, wint een prijs, mensen trekken aan je, je kan allerlei dingen gaan doen en toch kies je ervoor om het eerste jaar van de Filmacademie te doen. Dat vind ik inspirerend.’
Maakt het iets uit dat zij op de toneelschool hebben gezeten en jij niet, Jonas?
Jonas Smulders: ‘Nu ik met Chris in hetzelfde stuk sta, merk ik dat hij meer ervaring heeft op het toneel. Gisteravond nog. We hadden duidelijk een mindere voorstelling en tijdens het applaus liet ik dat al merken. Sist Chris achter de coulissen: “Nooit laten zien! Ook het applaus hoort erbij!”’
Peters: ‘Maar het verschil tussen wel of geen toneelschool verdwijnt volledig wanneer we op de filmset staan. Ik heb niet de indruk dat Jonas daar veel van ons kan leren.’
Smulders: ‘Door mijn ervaring tijdens het filmen, heb ik geleerd mijn vrijheid te nemen binnen scènes. Als iets fout gaat, weet ik dat de camera blijft draaien, dan gooi ik iets om. Onze ervaring is op dat vlak misschien wel hetzelfde.’
Koole: ‘Ik merkte op de set dat ik me anders voorbereidde en anders speelde. Op de toneelschool heb ik geleerd vanuit de tekst te denken, terwijl jij meer vanuit je personage speelt en reageert.’