Nóg een streamingdienst? We horen het u denken. Toch is het in het geval van Cinekid Play best logisch. Heleen Rouw begon eerder dit jaar als algemeen directeur van Cinekid, en moest onverhoopt een filmfestival opbouwen op de puinhopen van een pandemie, die de bioscoopervaring in één klap een stuk minder zorgeloos maakte. En dus werd gekozen voor een ‘hybride’ vorm: een combinatie van fysieke en digitale voorstellingen. Rouw: ‘We wisten al vrij snel dat het festival ondanks alles moest doorgaan: kinderen hebben het juist in deze tijd nodig om geïnspireerd te worden. Zeker omdat ze zich nu zo vaak in een digitale wereld begeven, is het goed om ze te gidsen, en andere perspectieven te bieden dan het aanbod op bijvoorbeeld Disney+ en Netflix.’
En dus is er - naast het afgeslankte fysieke festival – nu ook een streamingplatform gelanceerd: Cinekid Play, waarop het hele gezin voor €4,99 per maand talloze lange en korte films kan bekijken, en daarnaast kan deelnemen aan workshops en tutorials. De ambitie om Cinekid digitaal een plek te geven, bestond volgens Rouw al langer. De coronacrisis bracht die plannen in een stroomversnelling: ‘Normaliter is dit een project voor de lange termijn, maar door de omstandigheden was er plots een keiharde deadline. Daardoor moesten we heel snel heel creatief gaan denken. Je kunt natuurlijk gewoon wat films online gooien, zoals veel platforms doen, maar wat wij juist willen, is context bieden. Om dat op een gebruiksvriendelijke manier te doen, moet je wel iets goeds ontwikkelen. Bovendien zou het zonde zijn om dit alleen tijdens de festivalweken te gebruiken: Cinekid Play moet iets blijvends worden. We willen het platform relevant houden voor een breed publiek. Dus niet alleen voor kinderen in Amsterdam, maar voor kinderen in het hele land. Op een festival kun je maar een bepaald aantal mensen bereiken, en dat is bovendien vaak aan één locatie gebonden.’